آخرین بلاگ ها

معرفی وکیل خوب اصفهان

دفتر وکالت اصفهان، به مدیریت بهترین وکیل خوب اصفهان و دارای مدرک پایه یک دادگستری اصفهان با سالها تجربه و پرونده های موفق در دعاوی حقوقی، کیفری و خانوادگی با رعایت اصول حرفه ای داشته اشت.

شکایت از سایت اینترنتی و کلاهبرداری فروشگاه های مجازی

بدیهی است که با افزایش ارتباطات مجازی، کسب و کارهای اینترنتی و دیگر فعالیت های وابسطه به آن نیز افزایش یافته و در پی آن قانون شکنی و استفاده های سو نیز در این فضا بیشتر به چشم میخورد. با در نظر گرفتن توجه و گرایش روز افزون افراد جامعه به این امکانات، مشکلاتی مانند امنیت اطلاعات اشخاص نیز پر رنگتر شده و بدنبال خود باعث شکل گیری ارگان هایی مانند دادسرای جرایم رایانه ای و پلیس فتا در دستگاه های قضایی و امنیت کشور گشته تا بتوانند این جرم ها را به حداقل رسانده و در صورت بروز هر گونه مشکل در این زمینه پیگیری های لازم را انجام دهند. اما با وجود تلاش ها و اخطار های بی شمار، باز هم کلاهبردی های اینترنتی و این قبلی جرایم به چشم خورده و روزاه شکایات بسیاری در این عرصه ثبت می شود. در ادامه نمونه شکایت از سایت اینترنتی و پیگیری آنها را در این زمینه اشاره خواهیم کرد.

نمونه جرم ها و روش شکایت از سایت های اینترنتی

از جمله جرایم و قانون شکنی هایی که در فضای مجازی ممکن است رخ دهد، می­توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • خرید اینترنتی از پیج های اینستاگرامی و کانال های تلگرامی و سایت­های نامعتبر که پس از خرید و پرداخت وجه، کالایی به دست مشتری نخواهد رسید.
  • ساخت درگاه ­های پرداخت دروغین که اطلاعات کارت حساب را اخذ کرده و از طریق آن از حساب شما پول برداشت می­کنند.
  • درخواست پول با ساخت اکانت­های فیک از اشخاص حقیقی.
  • ارائه­ی جنس بی­کیفیت و تقلبی پس از تحویل کالا به خریدار.
  • هک حساب­های کاربری افراد و یا استفاده از اطلاعات شخصی افراد.

در بین این تخلفات، هرکدام بنا به شدت و اهمیت تخلف، در نهاد­های مورد نظر قابل پیشگیری هستند. در اینجا ما تنها درباره­ی تخلفات صورت گرفته توسط سایت­های اینترنی و اپلیکیشن ­ها صحبت خواهیم کرد. سایت­ها و اپلیکیشن ها خود انواع گوناگونی را شامل می­شوند. بسیاری از آن­ها دارای هویت و تأیید شده هستند و بسیاری دیگر به صورت غیرقانونی شکل گرفته و فعالیت می­کنند.

5 روش شکایت از وب سایت های اینترنتی

  • می­توانید از طریق سامانه ­نماد اقدام به شکایت کنید.
  • می­توانید از طریق سایت پلیس فتا برای شکایت اقدام کنید.
  • همچنین می­توانید از طریق دادسرا شکایت کیفری انجام دهید.
  • شکایت از فروشگاه آنلاین از طریق اتحادیه کسب و کارهای مجازی.
  • شکایت از فروشگاه اینترنتی از طریق سازمان تعزیرات حکومتی.

عموما پیشنهاد می­شود که شکایات ها را بر اساس نسبت تخلفی که صورت گرفته است، متناسب کنید. اما در نظر داشته باشید که در هر صورت، تمامی این نهادها شما را در روند رسیدگی و احقاق حقوق افراد کمک خواهند کرد.

شکایت از سایت اینترنتی از طریق سامانه نماد

برای شکایت از فروشگاه های اینترنتی که داری مجوز و نماد اعتماد الکترونیکی هستند، کافی است از طریق سامانه الکترونیکی نماد برای شکایت اقدام کنید. با وجود اینکه این فروشگاه­ها دارای نماد و مجوز فعالیت هستند، نماد اعتماد الکترونیکی توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت به سایت­هایی که صلاحیت فعالیت دارند اعطا می­شود تا تضمینی برای فعالیت آن­ها باشد.

اما امکان دارد شکایات بسیاری از جمله عدم پاسخگویی فروشگاه، عدم ارسال کالا، خرابی کالا و نقص در آن، عدم بازپس­گیری کالای معیوب و دیگر مسائل مشابه، از این سایت­ها رخ دهد. لذا سامانه نماد برای رسیدگی به شکایاتی از این دست شکل گرفته است.

سپس با ثبت و پیگیری شکایتتان از طریق نشانی اینترنتی www.enamad.ir می­توانید شاهد رسیدگی به مشکلتان باشید.

شکایت از سایت اینترنتی در پلیس فتا

پلیس فتا شاخه ای از نیروهای پلیس است که برای برقراری امنیت در فضای سایبری شکل گرفته است و از این رو در تمامی بخش های سایبری حضور داشته و به وظیفه خود عمل می­کند. در سامانه اینترنتی پلیس فتا، شما امکان ثبت شکایت از هرگونه تخلف صورت گرفته اعم از هک شدن حساب کاربری، تخلفات خرید کالا در سایت های اینترنتی، صفحات اینستاگرام و دیگر شبکه های اجتماعی و همچنین اپلیکیشن های غیرقانونی که به منظور کلاهبرداری ساخته شده اند ، بازی­های آنلاین و یا معرفی سایت­های متخلفی که دارای محتوای مجرمانه و خطرات امنیتی و دیگر مسائل هستند، را دارید.

روند ثبت شکایت به این صورت است که پس از ورود به نشانی اینترنتی www.cyberpolice.ir باید از صفحه­ی گزارش­های مردمی، بخش گزارش تخلفات را انتخاب کرده و پس از پر کردن فیلدهای مختلف مربوط به ثبت تخلف مورد نظرتان و ثبت نشانی­ های آن، دلایل خود را نیز در فیلد مشخصی بیان نمائید. البته توجه داشته باشید که پیش از این باید در سامانه با ثبت مشخصات خود از جمله نام و شماره تلفن همراه حساب کاربری­ای ایجاد کنید تا بعدها نیز با ورود به حساب کاربری­تان بتوانید شکایت خود را پیگیری نمایید.

شکایت از سایت­های اینترنتی از طریق مرجع قضایی

یکی دیگر از راه های ثبت شکایت از تخلفات، ثبت شکایت کیفری در دادگاه بر علیه متخلف می­باشد. این راه رسمی ترین راه ثبت شکایت است و همچنین در صورت اثبات، دارای مجازات برای شخص متخلف می باشد. در نتیجه بهتر است که برای ثبت تخلفات جدی که خودتان نیز دلایل کافی برای آن دارید از این طریق عمل کنید.

شیوه ثبت شکایت به این صورت است که با تنظیم دادخواست و مراجعه به یکی از دفاتر خدمات قضایی، اقدام به گشایش حساب ثنا و ثبت دادخواست در آن می­کنید. سپس به ترتیب پیامک های مختلفی برای شما ارسال خواهد شد و طبق مراحلی از جمله تقدیم مستندات شما و تشکیل پرونده، روند قضایی رسیدگی به شکایتتان طی می­شود. در این موارد به تناسب پرونده تان، امکان استفاده و گاهی نیاز به استفاده از مشاوره و حضور وکیل را نیز خواهید داشت.

نحوه شکایت از کلاهبرداری اینترنتی از طریق اتحادیه کسب و کارهای مجازی

اتحادیه کسب و کارهای مجازی اتحادیه ای صنفی برای کسب وکارهای مجازی است. اگر وب سایتی که از آن خرید خود را انجام داده اید، عضو این اتحادیه باشد. نماد زیر را در جایی در صفحه اول وبسایت خواهید دید. می توانید تخلف فروشگاه های اینترنتی چه آنها که عضو این اتحادیه هستند و چه آن ها که عضو این اتحادیه نیستند را از طریق این اتحادیه نیز گزارش دهید. این اتحادیه در صورت ناتوانی در حل موضوع آن را به مراجع قانونی ذی صلاح ارسال خواهد کرد.

برای شکایت از فروشگاه اینترنتی مورد نظر خود به وب سایت رسمی این اتحادیه به نشانی https://ecunion.ir/ مراجعه کنید و مراحل زیر را دنبال کنید: با ورود به صفحه اصلی ٬ در نوار پایینی گزینه ( شکایت ) را انتخاب کنید. پس از ثبت نام در این سایت می توانید شکایت خود را با نوشتن مطرح کنید. به صفحه شکایت اتحادیه رفته واطلاعات هویتی خود و نام سامانه ای که از آن شکایت دارید را به انضمام شرح کوتاه و سلیسی ازعلت شکایت خود ثبت نمایید. در صورت وجود فایل های لازم را ضمیمه این موارد نمایید. در انتها پس از ثبت شکایت یک کد رهگیری به شما داده میشود و بعد ها از طریق همین کد و همین سایت میتوانید پیگیر شکایت خود باشید.

شکایت از خرید فروشگاه اینترنتی تلگرامی از طریق سازمان تعزیرات حکومتی

مواردی مثل کم فروشی ،احتکار ،گران فروشی، تقلب،اخفا ،امتناع از عرضه ی کالا و مواردی از این قبیل که موضوع قانون تعزیرات حکومتی هستند ،در صورتی که از سوی فروشگاه های اینترنتی واقع شوند، علاوه بر وجود تلفن شکایت از فروشگاه اینترنتی در ای نماد و اتحادیه مربوطه قابل شکایت از طریق تعزیرات نیز هستند که البته این راه شکایت کمتر توصیه میشود چرا که بسیار زمان بر است.

توجه داشته باشید که در مورد آن دسته از وب سایت ها و فروشگاه های اینترنتی که کاملا غیرقانونی هستند و در بستر فضای مجازی اقدام به کلاهبردای اینترنتی می کنند، می توانید صرفا از طریق پلیس فتا و یا دادسرای جرایم رایانه ای اقدام کنید.

فروشگاه های غیرقانونی و کلاهبردار عموما به دو شیوه شما را فریب می دهند یا با ساخت صفحات پرداخت جعلی، اطلاعات کارت بانکی شما را به سرقت می برند (به این شیوه اصطلاحا فیشینگ گفته می شود) و یا جنسی فرضی به شما می فروشند و پس از آنکه شما وجه را پرداخت کردید، وب سایت را از دسترس خارج می کنند.

برای ثبت شکایت از چنین وب سایت هایی می توانید مستقیما به دادسرای جرایم رایانه ای مراجعه کنید.