آخرین بلاگ ها

معرفی وکیل خوب اصفهان

دفتر وکالت اصفهان، به مدیریت بهترین وکیل خوب اصفهان و دارای مدرک پایه یک دادگستری اصفهان با سالها تجربه و پرونده های موفق در دعاوی حقوقی، کیفری و خانوادگی با رعایت اصول حرفه ای داشته اشت.

وکیل برای دریافت افت قیمت خودرو در تصادف

افت قیمت خودرو تصادفی موضوع مهمی است که در تصادفات انواع وسایل نقلیه مورد توجه است.

اساسا با هر تصادف از قیمت اصلی و اولیه ماشین کم می شود. مخصوصا زمانی که اتومبیل صفر یا گران قیمت بوده و خسارت وارده باعث خسران چشمگیری به خودرو شده باشد.

افت قیمت خودرو در اصطلاح به این معنی است که صاحب اتومبیل اگر بخواهد بعد از تصادف خودرو را به فروش برساند، نسبت به قبل از تصادف ضرر زیادی خواهد کرد.

فرض کنید با یک خودروی کره‌ای 300 میلیونی تصادف کنید و گلگیر راننده آسیب ببیند. طبق اعلام نظر کارشناس بیمه، هزینه صافکاری و رنگ خودروی شما 3 میلیون تومان می‌شود؛ اما آیا واقعاً آسیبی که به این خودروی چند صد میلیونی وارد شده با 3 میلیون برطرف می‌شود؟

در واقع آنچه دیده نمی‌شود، فلسفه حاکم بر بازار خرید و فروش خودروی دست‌دوم در ایران است که محصول تصادفی (چه با رنگ، چه بی‌رنگ) برایش حکم مرگ و زندگی دارد.

تعداد زیادی از افراد که درگیر تصادف می شوند، اولین سوالی که می پرسند در مورد کاهش قیمت و خسارت خودرو تصادفی است.

باید بدانید که بسته به اینکه خودرو صفر یا کارکرده است، افت قیمت، رنج های مختلفی خواهد داشت.

برای مثال یک خودروی صفر که به طور طبیعی کاهش قیمت عادی خود را تجربه نکرده است، با یک تصادف به شدت دچار افت قیمت خواهد شد.

حال هرچه شدت تصادف بیشتر باشد، شدت کاهش قیمت و افت قیمت و خسارت خودرو تصادفی نیز بیشتر می شود.

در زمانی که یک خودرو کارکرده که به هر حال به تناسب سال های کارکرد خود در مقایسه با نمونه صفر، کاهش قیمت را به طور طبیعی تجربه کرده است، با یک تصادف در مقایسه با یک خودروی صفر، افت قیمت کمی را تجربه می کند.

اما به هر حال قیمت هر خودرو در زمان خود با یک تصادف به شدت تحت تاثیر قرار می گیرد.

نحوه دریافت افت قیمت خودرو در تصادف

چه کسی مسئول افت قیمت خودرو است؟

بر اساس ماده ۲ قانون رسیدگی فوری به خسارت ناشی از تصادفات رانندگی، کارشناس فنی باید میزان خسارت اعم از هزینه تعمیر و کسر قیمت را مشخص نماید.

از طرفی بر اساس ماده 1 و 2 قانون مسئولیت مدنی هر کسی که به مال یا آبروی طرف دیگر خسارتی وارد می‌کند باید آن را جبران کند.

در نتیجه خسارت افت قیمت خودرو قابل مطالبه است. اما هیچ بیمه ای تعهد به پرداخت خسارت ناشی از کاهش قیمت خودرو را ندارد و پرداخت خسارت ناشی از افت قیمت خودرو بر عهده شخص مقصر تصادف می باشد.

بنابراین برای دریافت خسارت ناشی از افت قیمت خودرو باید به راننده مقصر حادثه مراجعه کرد.

افت قیمت خودرو در چه مواردی ایجاد می‌شود؟

توجه داشته باشید که افت قیمت و خسارت خودرو تصادفی برای خودروهایی که سن کمتر از 5 یا 6 سال دارند، به شدت محسوس است و معمولا افت قیمت برایشان در نظر گرفته نمی شود و یا میزانی که در نظر گرفته می شود بسیار ناچیز می باشد.

اما با توجه به این که خودروهای خارجی حتی بعد از 5 یا 6 سال، قیمت بالای خود را حفظ می‌کنند و اگر تصادف شدیدی برای آن‌ها رخ دهد، افت قیمت چشمگیری خواهند داشت، در نهایت نظر کارشناس و میزان خسارتی که به خودرو وارد شده مشخص می‌کند آیا خسارت کاهش قیمت خودرو قابل مطالبه هست یا نه.

نحوه محاسبه افت قیمت و خسارت خودرو تصادفی

افت قیمت و خسارت خودرو تصادفی با در نظر گرفتن چند فاکتور امکان پذیر است.

اینکه خسارت برای کدام قسمت از ماشین بوده است؟

نوع و شکل خسارت چگونه بوده است؟

شدت خسارت به بدنه چه قدر بوده است؟

هزینه ‌های بازسازی مجدد، رنگ کاری بر اساس عمق صدمه وارده و وسعت رنگ شدگی و  … در افت قیمت خودرو موثرند.

به طور کلی باید بدانید که چنانچه خودرویی تصادف کند و قسمت ‌هایی از قبیل شاسی‌ ها و سقف و ستون آسیب دیده باشند و یا خسارت مربوط به گلگیرهای جلو و درها باشد، همگی در افت قیمت خودرو بسیار موثر است.

احتمالا این نکته را نیز می دانید که در تصادفاتی که از ناحیه عقب خودرو اتفاق می افتند، افت قیمت و خسارت خودرو تصادفی بیشتر است.

زیرا گلگیرهای عقب جدا شدنی نیستند و به همین ترتیب بر اساس نوع خسارت وارد شده میزان افت قیمت خودرو در اثر تصادف محاسبه می‌ شود.

همچنین خسارت ‌های دیگر از قبیل خساراتی که ممکن است به قطعات بدنه خودرو، درب موتور، گلگیر های جلو و … وارد شود، از لحاظ قطعات تعویضی و رنگ شدگی تاثیر بسیاری بر روی ارزش خودرو دارند و افت قیمت و خسارت خودرو تصادفی را بیشتر می کنند.

نحوه دریافت افت قیمت خودرو در تصادف

مراحل دریافت هزینه افت قیمت خودرو

گام اول برای این کار، مراجعه به یکی از دفاتر شورای حل اختلاف است؛ یعنی ابتدا می‌بایست دادخواست خود را تکمیل کنید.

دادگاه پس از بررسی اظهارات شما، کارشناسی را به ‌منظور ارزیابی موضوع در نظر می‌گیرد. اگر میزان خسارت تا سقف 20 میلیون باشد ماجرا در همان شورای حل اختلاف حل و فصل می‌شود.

برای مبالغ بالاتر از این میزان پرونده به دادگاه ارسال می‌شود. یادتان باشد تمام این مراحل زمان‌بر و هزینه‌بر هستند.

یکی از مدارک مهمی که در این محاکم به آن نیاز دارید، کروکی است.

بنابراین اگر راننده خاطی متواری شود و یا این‌ که اصلاً کروکی کشیده نشده باشد، کمی کارتان سخت می‌شود؛ اما این تمام ماجرا نیست.

گاهی اوقات مشکل دیگری هم پیش می‌آید که اتفاقاً در ذیل قوانین بیمه‌ای نیز می‌گنجند اما نه به اندازه کافی!

یعنی وقتی شما مالک یک خودروی لوکس هستید و یک خودروی معمولی با شما تصادف می‌کند. بر اساس قراردادی که با شرکت بیمه منعقد شده، بیمه‌گر تنها متعهد به پرداخت سقف معینی از خسارت به شما است.

این عدد در ماه‌های حرام و غیر حرام متفاوت است. فرض کنید تصادف شدید با یک خودروی 2 میلیاردی که فقط یک آینه آن 25 میلیون تومان ارزش دارد، چگونه می‌تواند با این اعداد و ارقام پوشش داده شود.

این بار داستان فرق دارد؛ یعنی نه فقط افت قیمت حادث شده بلکه سقف تامین خسارت نیز کمتر از میزان آسیب واقعی است.

باز هم در این مورد باید به شوراهای حل اختلاف مراجعه کنید تا برای شما کارشناس رسمی دادگستری اعزام شود. یادتان باشد دادگاه بدوی تشکیل پرونده باید دادگاه محل اقامت شما باشد.

نکته مهم بعدی این است که تا پیش از تامین دلیل از هرگونه تغییر در خودرو پرهیز کنید، یعنی تا پیش از صدور رای نهایی خودرو را برای تعمیر و صافکاری به جایی نفرستید.

اگر به پرداخت خسارت ناشی از افت قیمت خودرو بر عهده شخص مقصر تصادف می باشد به هر دلیلی مجبور به این تغییرات و تعمیرات هستید حداقل کاری که می‌توانید کنید این است که تصاویر کامل و واضحی از کل بدنه خودرو تهیه کنید تا به کارشناس نشان دهید.

در ضمن اگر واقعاً مسر به اخذ خسارت کاهش هستید می‌توانید در دادگاه درخواست تامین هزینه های خود که شامل ارسال احتمالی از طریق خودروبر امداد خودرو هزینه تامین و اعزام کارشناس را نیز درخواست کنید.

حالا بیایید ماجرا را از آن سوی سکه بررسی کنید؛ یعنی شرایطی که شما مقصر هستید و بابت افت خسارت خودرویی که با آن تصادف کرده‌اید از شما شکایت شده است.

در نظر داشته باشید که در این شرایط بهترین راه مصالحه و جلب نظر طرف مقابل است. چراکه در غیر این‌صورت می‌بایست هزینه‌های دادرسی را نیز از جیب پرداخت کنید.

منبع : www.adleiranian.co