آخرین بلاگ ها

معرفی وکیل خوب اصفهان

دفتر وکالت اصفهان، به مدیریت بهترین وکیل خوب اصفهان و دارای مدرک پایه یک دادگستری اصفهان با سالها تجربه و پرونده های موفق در دعاوی حقوقی، کیفری و خانوادگی با رعایت اصول حرفه ای داشته اشت.

شکایت از تامین اجتماعی به دیوان عدالت

عموما رسیدگی به پرونده های شکایت علیه اداره ها، ارگان ها و دستگاه های اجرایی بر عهده مرجع رسیدگی کننده یعنی دیوان عدالت اداری است.

این مرکز قضایی که محل اصلی آن در پایتخت قرار دارد، از راه رسیدگی های قضایی اقدام به پیگیری پرونده های مربوط به شکایت از ارگان های دولتی می کند. دفاتر دیوان عدالت که به عنوان نماینده دیوان عدالت اداری در مراکز استان ها ایجاد شده اند، علاوه برخدمات راهنمایی و مشاوره اقدام به رسیدگی پرونده های قضایی می کنند.

انواع شکایت از تامین اجتماعی به دیوان عدالت اداری

شکایت از تامین اجتماعی در دیوان عدالت اداری در دو حالت انجام می گیرد:

  • مورد اول مربوط به شکایت افراد بیمه شده تامین اجتماعی است که به هر دلیلی اعتقاد به ضایع شدن حق خود دارند. افرادی که به هر نحوی ذی نفع از سازمان تامین اجتماعی هستند، گاهی از تصمیمات سازمان مربوطه ناراضی خواهند بود که در نتیجه می توانند مراتب را از طریق دیوان عدالت اداری پیگیری کنند.
  • دسته دوم شکایات از دیوان عدالت اداری به شکایات اشخاص حقیقی و یا حقوقی به منظور ابطال بخشنامه ای که خلاف موازین است، بر می گردد. گاهی به هر دلیلی ممکن است که آیین نامه های در خلاف جهت با قوانین اسلامی، شرعی و یا اینکه به دور از توان سازمان تصویب شود که در این میان اشخاص حقیقی و حقوقی اختیارات شکایت از تامین اجتماعی به منظور ابطال بخشنامه مورد نظر را خواهند داشت.
  • شکایت از تامین اجتماعی به دیوان عدالت اداری
    شکایت از تامین اجتماعی به دیوان عدالت اداری

تفاوت انواع شکایت از تامین اجتماعی به دیوان عدالت اداری

حال ممکن است این سوال برای شما پیش بیاید که تفاوت این دو نوع دعاوی در چه چیزی است؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم که دعاوی ذکر شده در دسته اول، در شعب دیوان عدالت که در مراکز استان ها مستقر است، پیگیری می شود؛ حال اگر در چندین شعبه از این دفاتر آرای متفاوتی صادر شود،

در نهایت رای نهایی در این باره به دیوان عدالت اداری موکول می شود؛ در واقع در این حالت، هیئت عمومی در دیوان عدالت اداری اقدام به صدور رای وحدت رویه می کند به این معنا که از تمامی آرای شعب دیوان به یک آرا متمرکز رسیده می شود.

حال به سراغ شیوه پیگیری دسته دوم از دعاوی مربوط به سازمان تامین اجتماعی برویم؛ جاییکه درخواست هایی مبنی بر ابطال آیین نامه های اداری به چشم می خورد.

این دعاوی به صورت کاملا مستقیم به دیوان عدالت عمومی ارجاع داده می شود تا در نهایت رای نهایی صادر شود.

تقدیم دادخواست به منظور رسیدگی به شکایت از تامین اجتماعی به دیوان عدالت اداری

به منظور پیگیری پرونده های مربوطه به شکایت از تامین اجتماعی به دیوان عدالت اداری، لازم است که در ابتدا طی یک دادخواست متن شکایت به دیوان ارائه شود.

متن دادخواست مورد نظر در یک سری فرم های مخصوص به زبان فارسی تایپ می شود؛ حال پر کردن فرم دادخواست نیازمند یک سری اطلاعات از شاکی و طرف مقابل شکایت است.

مشخصات شاکی عبارت است از: نام و نام خوانوادگی، مشخصات شناسنامه ای، تابیعیت، اقامت و … که لازم است به صورت دقیق تکمیل گردد. مورد دیگری که لازم است در دادخواست شرح داده شود، مربوط به مشخصات و نشانی طرف شکایت است.

پس از پر کردن اطلاعات و مشخصات مربوط به شاکی و طرف شکایت نوبت به شرح موضوع شکایت به صورت ساده و روان، شرح متن شکایت، ارائه مدارک و اسناد مورد نیاز می رسد که در نهایت با عنوان امضا و سر انگشت شاکی مراحل پر کردن فرم دادخواست به پایان می رسد.

دستور موقت مبنی بر توقیف عملیات اجرایی

ارائه دادخواست به منظور رسیدگی به شکایت از تامین اجتماعی به دیوان عدالت اداری تا رسیدن به رای نهایی مدت زمانی طول می شود که گاهی اوقات این فرصت زمانی موجب بروز خسارات می شود؛ به همین دلیل شعب رسیدگی کننده به دعاوی بر حسب شرایط موجود اقدام به صدور رای مبتنی توقیف عملیات اجرایی می شود.

نمونه شکایت از تامین اجتماعی به دیوان عدالت اداری

شاید برای شما هم این سوال پیش بیاید که در صورتی که از سازمان و یا ارگان خاصی مانند تامین اجتماعی شکایت داشته باشید، مراتب را چگونه می توانید پیگیری کنید؟

در پاسخ به این سوال باید بگوییم که دیوان عدالت به عنوان یکی از مراجع قضایی آماده رسیدگی به شکایات مختلف علیه هیئت ها و دستگاه های اجرایی است.

دیوان عدالت اداری در تهران مستقر شده و به موازات آن دفاتر دیوان نیز در مراکز استان ها به نوعی همانند یک رابط بین مردم و دیوان عمل می کنند.

در صورتیکه می خواهید با نمونه شکایت از تامین اجتماعی به دیوان عدالت اداری آشنا شوید در ادامه با ما همراه شوید.

انواع دعاوی و نمونه شکایات علیه سازمان تامین اجتماعی به دیوان عدالت اداری

دسته اول شکایات علیه تامین اجتماعی به نارضایتی افراد بیمه شده که تحت نظارت سازمان تامین اجتماعی هستند، برمی گردد؛ این نمونه شکایات از تامین اجتماعی به دیوان عدالت اداری در شعبه های دیوان حاضر در مراکز استان ها پیگیری می شود.

در صورتیکه بین شعب مختلف در رسیدگی به پرونده اختلاف نظری پیش بیاید و در این میان نتوانند به نظر واحدی برسند، مراتب با دیوان عدالت اداری در میان گذاشته می شود. این حالت از نتیجه گیری، در هیئت های عمومی مطرح می شود که در نهایت به آن رای وحدت رویه گفته می شود.

دسته دوم نمونه شکایت از تامین اجتماعی به دیوان عدالت اداری به ابطال بخشنامه و یا آیین نامه برمی گردد؛ جایی که اشخاصی تحت عنوان اشخاص حقیقی و یا حقوقی از قانون وضع شده ای نارضایتی داشته باشند می توانند از طریق دیوان عدالت اداری مراتب را به صورت قانونی پیگیری کنند.

آئین نامه هایی در این دسته پیگیری می شوند که خلاف قوانین شرعی و یا خارج از عهده سازمان مذکور باشد.

الزام تقدیم دادخواست برای شکایت از تامین اجتماعی به دیوان عدالت اداری

در صورتیکه به هر نحو از سازمان تامین اجتماعی شکایت دارید و می خواهید که مراتب را توسط دیوان عدالت اداری پیگیری نمایید، در ابتدا می بایست یک دادخواست قانونی را تنظیم و به دیوان تقدیم نمایید.

یک سری فرم های مخصوص به منظور پر کردن فرم دادخواست وجود دارد که لازم است به صورت فارسی و با دقت کامل پر گردد.

در فرم دادخواست مشخصات شاکی پرونده، طرف شکایت، عنوان شکایت، متن شکایات و… باید به صورت دقیق و به طور کامل تکمیل گردد.

پس از ثبت تمامی این موارد نوبت به امضا و اثر انگشت شاکی می رسد که در این باره وکیل قانونی می تواند به نیابت از شاکی اقدام به امضای فرم دادخواست نماید. در صورتیکه مدارک و مستنداتی برای ادعای خود دارید، حتما آن را ضمیمه پرونده و فرم دادخواست نمایید.

شکایت از تامین اجتماعی به دیوان عدالت اداری
شکایت از تامین اجتماعی به دیوان عدالت اداری

بررسی علل شکایت از تامین اجتماعی

همانطور که می دانید سازمان تامین اجتماعی خدمات بسیار زیادی را به بیمه شدگان ارائه می دهد و به دلیل همین تنوع گاهی اقداماتی خلاف قوانین رخ داده که موجبات بروز شکایات از تامین اجتماعی را فراهم می کند.

قطعا آگاهی از عواملی که موجب بروز شکایات از سازمان می شود، می تواند تاثیر مثبتی بر کاهش تعداد این شکایات داشته باشد. برخی از دلایل شکایت از این سازمان عبارتند از:

  • انجام ندادن به موقع خدمات رسانی به مشتریان
  • ارائه هر گونه بخشنامه های خلاف قوانین شرعی موجود و یا در خلاف موازین و اختیارات ارگان های مختلف
  • هرگونه بی اطلاعی کارمندان دولت از قوانین موجود
  • سهل انگاری در مورد اجرای برخی از قوانین اداری
  • عدم اجرای صحیح قوانین مربوط به بیمه تامین اجتماعی که در پی ناسازگاری اداره کار با تامین اجتماعی رخ می دهد.
  • وجود هرگونه ابهام در بخشنامه های ارائه شده توسط سازمان تامین اجتماعی
  • قطع حقوق بیمه شدگان تامین اجتماعی بدون دلیل موجه و قانونی
  • عدم اجرای احکام سازمان های قضایی

به دلیل تنوع خدمات رسانی تأمین اجتماعی به شهروندان گاهی اوقات به هر دلیلی اعم از بی اطلاعی کارمندان و یا سهل انگاری در اجرای قوانین بیمه شدگان موجب بروز اختلافاتی در این میان می شود که در نهایت شاهد نمونه شکایت از تامین اجتماعی به دیوان عدالت اداری خواهیم بود.

اگر به دنبال پیگیری مطالبات خود از طریق دیوان عدالت اداری هستید، وکلای دیوان تا قدم آخر پشتیبان و همراه شما خواهند بود؛ تنها کافیست با کارشناسان حاضر در مرکز وکلای دیوان تماس حاصل فرمایید.

در ابتدا پرونده شما توسط وکلای مربوطه بررسی شده و سپس مشاوره کاملا تخصصی ارائه می شود.

و در پایان

در این مقاله به موضوعاتی در رابطه با شکایت از تامین اجتماعی به دیوان عدالت اداری پرداختیم؛ بر این اساس در صورتی که یکی از اشخاص حقیقی و یا حقوقی معتقد به ضایع شدن حقی در این سازمان باشند می توان مراتب را به دیوان عدالت عمومی و یا یکی از شعب آن ببرند.

قطعا پیگیری پرونده های این چنینی نیازمند راهنمایی و کمک از یک وکیل کارآمد و خبره است که در این مسیر وکلای دیوان مناسب ترین گزینه پیش روی شما خواهد بود. گروه وکلای دیوان با سابقه چندین ساله در امور قضایی آماده پشتیبانی قانونی از پرونده های دعاوی شما هستند.

منبع :www.vokalaye-divan.com