آخرین بلاگ ها

معرفی وکیل خوب اصفهان

دفتر وکالت اصفهان، به مدیریت بهترین وکیل خوب اصفهان و دارای مدرک پایه یک دادگستری اصفهان با سالها تجربه و پرونده های موفق در دعاوی حقوقی، کیفری و خانوادگی با رعایت اصول حرفه ای داشته اشت.

جرم حمل مشروبات الکلی

مصرف مشروبات الکلی، در شرع، حرام و در قانون، جرم است و قانون گذار، در خصوص آن، مجازات تعیین کرده است. و علت آن این است که فرد، کنترل ذهنی خود را از دست داده و اقدام به اعمال نامناسب نماید و باعث بر هم خوردن نظم عمومی جامعه، آسیب به خود و دیگران شود.

باید دانست، تمامی امور مربوط به مواد مستی آور، از جمله ساخت و تولید، حمل و نگهداری، خرید و فروش و سایر موارد نیز، جرم دانسته شده و در قانون برای آن، مجازات تعیین شده است.

هم چنین موارد مربوط به حمل و نگهداری نوشیدنی های الکلی و همراه داشتن در ماشین جرم بوده و برای فرد، جریمه نقدی و مجازات سنگینی را در پی خواهد داشت.

از این رو، در این مقاله، قصد داریم تا به تعریف جرم حمل و نگهداری نوشیدنی های الکلی و مجازات آن، پرداخته و سپس در خصوص مجازات حمل و نگهداری مشروبات الکلی در ماشین، نحوه رسیدگی و شکایت به این جرم، توضیح دهیم. چنانچه سوالاتی پیرامون این موضوع دارید، با ما همراه باشید.

جرم حمل مشروبات الکلی

در قانون، حمل و نگهداری مشروبات ، همانند حمل و نگهداری مواد مخدر، جرم دانسته شده است و همانطور که مجازات حمل موادر مخدر، در قانون بیان شده است، مجازات حمل و نگهداری نوشیدنی های الکلی نیز، در قانون مشخص شده است. جرم حمل مشروبات ، به معنای همراه داشتن این مواد و جابجایی آن، یا همراه داشتن آن در ماشین و جابجایی آن، با ماشین است. چنانچه فردی، اقدام به حمل مشروبات الکلی یا اقدام به همراه داشتن آن در ماشین و جابجایی آن نماید، مرتکب جرم حمل نوشیدنی های الکلی شده است.

باید دانست، این گونه نیست که تنها مصرف آن ها جرم بوده و مجازات در پی داشته باشد، بلکه، هر عملی که در خصوص مشروبات الکلی صورت گیرد، نظیر قاچاق مشروبات ، خرید و فروش و ساخت مشروبات الکلی، حمل و نگهداری مشروبات و همراه داشتن در ماشین نیز، جرم بوده و جریمه نقدی و مجازات آن ها را در پی خواهد داشت، مجازات حمل و نگهداری نوشیدنی های الکلی در ماشین، مجازات قاچاق مشروبات الکلی، خرید و فروش نوشیدنی های الکلی و سایر موارد، در قانون مجازات اسلامی، بیان شده است.

"جرم

مجازات حمل و نگهداری مشروبات

در قسمت قبل، توضیح دادیم که اقدام به هرگونه خرید و فروش، تولید و ساخت، قاچاق، مصرف و حمل و نگهداری مشروبات الکلی و همراه داشتن آن در ماشین، جرم است و مجازات در پی خواهد داشت. از جمله مواردی که مجازات سنگینی برای مرتکب آن، در پی دارد، حمل و نگهداری مشروبات الکلی و همراه داشتن آن در ماشین است.

قانون گذار، در قانون مجازات اسلامی، در ماده 702، مجازات حمل و نگهداری مشروبات  را بیان نموده است. ماده 702، اشعار می دارد: “هرکس، مشروبات الکلی را … حمل و نگهداری کند، به شش ماه تا یک سال حبس و تا هفتاد و چهار ضربه شلاق و نیز پرداخت جریمه نقدی به میزان پنج برابر ارزش عرفی ( تجاری ) کالای یاد شده، محکوم می شود”. بنابراین، مجازات حمل و نگهداری مشروبات الکلی و یا همراه داشتن در ماشین، به سه دسته تقسیم می شود که هر سه آن ها، اعمال خواهد شد.

مجازات حمل و نگهداری نوشیدنی های الکلی، یک مجازات غیر قابل تعلیق است. یعنی قاضی، در هیچ شرایطی، مجاز به صدور قرار تعلیق تعقیب نیست.

مجازات حمل و نگهداری مشروبات الکلی در ماشین

مجازات حمل و نگهداری نوشیدنی های الکلی، در ماده 702 قانون مجازات اسلامی بیان شده است. همراه داشتن مشروبات الکلی در ماشین نیز، جرم است و قانون گذار، در تبصره 1 ماده 703 قانون مجازات اسلامی، جریمه نقدی و مجازات حمل و نگهداری مشروبات الکلی در ماشین را بیان کرده است. در این ماده، آمده است، در صورتی که نوشیدنی های الکلی، به میزان بیش از بیست لیتر باشد و در یک وسیله نقلیه از قبیل موتور و ماشین حمل شود، دو حالت ممکن است:

حمل و نگهداری مشروبات و همراه داشتن در ماشین، با اطلاع مالک وسیله نقلیه بوده است: که در این حالت، وسیله نقلیه، به نفع دولت ضبط خواهد شد.

حمل و نگهداری مشروبات الکی و همراه داشتن در ماشین، بدون اطلاع مالک وسیله نقلیه بوده است: که در این صورت مرتکب جرم، به پرداخت جریمه نقدی، معادل قیمت وسیله نقلیه، محکوم خواهد شد. این مجازات و جریمه نقدی، علاوه بر مجازاتی است که درماده 702 قاون مجازات، برای حمل و نگهداری مشروبات الکلی، گفته شد.

نحوه شکایت از جرم حمل و نگهداری مشروبات الکلی

در قسمت قبل، در خصوص مجازات حمل و نگهداری مشرو بات الکلی، توضیح دادیم و بیان کردیم، همراه داشتن آن در ماشین نیز، جرم بوده و برای دارنده آن در ماشین، مجازات حمل و نگهداری نوشیدنی های الکلی در ماشین را در پی خواهد داشت. حال، در این قسمت، قصد داریم، در خصوص نحوه شکایت از جرم حمل و نگهداری مشروبات الکلی، توضیح دهیم. نحوه شکایت از این جرم، مطابق مراحل زیر، می باشد:

در ابتدا و چنانچه مطمئن هستید که شخصی مرتکب این جرم شده است، می توانید، مراتب را به کلانتری محل، گزارش و با یک وکیل مشورت کنید.

در گام بعدی، باید به جمع آوری ادله، برای اثبات ادعای خویش، بپردازید. ادله ای نظیر شهادت شهود، تهیه استشهادیه با کمک افرادی که حاضر به حضور در دادگاه، جهت ادای شهادت باشند، یا جمع آوری سایر امارات قانونی، نظیر فیلم، عکس، صدای ضبط شده که گرچه دلیل محسوب نمی شوند، اما می توانند در جهت اثبات ادعای شما، موثر باشند.

پس از این مراحل، باید، با در دست داشتن مدارک هویتی خود، به دفاتر خدمات الکترونیک قضایی، مراجعه نمایید و اقدام به طرح شکایت حمل و نگهداری مشروبات الکلی کنید تا پرونده، جهت تحقیقات مقدماتی، به دادسرا، ارسال شود.

"جرم

نحوه رسیدگی به جرم حمل و نگهداری نوشیدنی های الکلی

در قسمت های قبل، در خصوص نحوه شکایت از جرم حمل و نگهداری مشروبات الکلی، توضیح دادیم و بیان کردیم، ارتکاب این جرم، مجازات حمل و نگهداری نوشیدنی های الکلی را در پی خواهد داشت. در این قسمت، قصد داریم، در خصوص نحوه رسیدگی به جرم حمل و نگهداری مشروبات الکلی، توضیح دهیم که مطابق مراحل زیر، می باشد:

پس از دستگیری فرد، توسط ضابطین قضایی، در حال حمل و نگهداری مشروبات  یا طرح شکایت حمل و نگهداری نوشیدنی های الکلی ، توسط شاکی خصوصی، پرونده، جهت تحقیقات مقدماتی، به دادسرا، ارسال می شود.

بازپرس ، اقدام به انجام تحقیقات و بررسی ادله موجود نموده و در صورتی که فرد متهم را مجرم تشخیص دهند، اقدام به صدور یکی از انواع قرار نهایی دادسرا، یعنی قرار جلب به دادرسی نموده و پرونده را به دادستان ارجاع داده، تا برای فرد کیفر خواست، صادر شود.

پس از صدور کیفر خواست، پرونده، جهت رسیدگی های بعدی و صدور حکم مجازات حمل و نگهداری نوشیدنی های الکلی، به دادگاه کیفری دو ارسال می شود.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص مجازات حمل و نگهداری مشروبات الکلی در ماشین در کانال تلگرام حقوق کیفری عضو شوید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی دینا نیز آماده اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی دینا به سوالات شما عزیزان پیرامون مجازات حمل و نگهداری مشروبات در ماشین پاسخ دهند.