حق الوکاله وکیل چیست؟

حق الوکاله وکیل پولی است که در قرارداد بین وکیل و موکل بابت انجام دفاع از حقوق موکل دریافت می شود. وکالت شغلی آزاد محسوب می‌شود، بنابر این وکلا هیچگونه محدودیت و سقفی در تعیین حق الزحمه وکالت ندارند.
البته این هزینه وکالت وکیل اصفهان بستگی زیادی به میزان زحمت و ساعات کار وکیل و نوع پرونده موکل دارد عرف، حق الوکاله وکیل با توافق طرفین انجام می‌شود. هرچند هزینه حق الوکاله تسخیری یا معاضدتی، دوبرابر حداقل تعرفه خواهد بود.
معمولا عمده هزینه وکالت مربوط به حق الوکاله وکیل می باشد که بر اساس معیار های مختلفی تعیین می شود، هرچند که در اصفهان تعرفه حق الوکاله وکیل در جهت تمام پرونده های وکالتی مبلغ مشخصی است؛ اما خوب است بدانید بر اساس قاون، وکلا ملزم به پیروی از مبلغ تعرفه حق الوکاله اصفهان 1401 نبوده و می توانند حق الوکاله وکالت خود را بر اساس توانمندی های خود و همچنین پیچیدگی های پرونده و توافق طرفین بیشتر یا کمتر از آن دریافت کنند.

بر چه اساسی دستمزد وکیل در اصفهان تعیین می شود؟

در پرونده های حقوقی که به وکیل مراجعه می کنیم دستمزد وکیل و نحوه دریافت دستمزد توسط وکیل، جدول تعرفه و روش محاسبه دستمزد وکیل، شرایط پرداخت حق دستمزد وکیل و همچنین مبنای دستمزد وکیل طلاق توافقی یکی از موضوعات پر اهمیت است و بیشترین سوالات حقوقی را به خود اختصاص می دهد.
. با توجه به سوال های فراوان شما ، به نگارش این مقاله پرداخته ایم ، به امید اینکه این مقاله بتواند به پرسش های فراوان این شما را پاسخی دهد.

هزینه وکیل بر اساس آیین نامه های مربوطه هزینه وکالت به صورت توافقی بین وکیل و موکل دریافت می گردد. اما آنچه که در میزان حق الوکاله وکیل خوب اصفهان تاثیر بسزایی دارد تجربه و تخصص وکیل پایه یک دادگستری اصفهان می باشد. در نظر داشته باشید حق الوکاله وکیل شامل هزینه های مربوط به کارشناسی، ثبت درخواست، دادرسی و… نمی شود و موکل باید این تمامی این هزینه ها را به صورت جداگانه تقبل و پرداخت نماید.
دستمزد وکیل اصفهان
دستمزد وکیل اصفهان
اولین قدم پس از مراجه به یک وکیل خوب در اصفهان پس از پرس و جو و استعلام وکیل اصفهان، امضاء قرارداد وکالتی با وکیل می باشد، که بر اسای این قراداد حیطه وظایف وکیل و موکل و همچنین دستمزد وکیل اصفهان و بر اساس تعرفه و جدول حق الوکاله و طرفین در آن مشخص شده است. بر اساس این توافق است که  وکیل در قبال گرفتن مبلغی به عنوان حق الزحمه وکیل، دعوای موکل را پیگیری کرده  و از حق و حقوق قانونی و مشروع  او دفاع می کند.
با رشد روز افزون تکنولوژی وکلای خوب و مجرب اصفهان با سفارش طراحی سایت وکالت گام مهمی در کاهش هزینه های اداری برداشته اند. از امکانات خوب سایت وکیل اصفهان امکان استعلام قیمت و سایر هزینه ها و همچنین استفاده از مقالات حقوقی این سایت می باشد.

اگر پرونده حقوقی به نتیجه نرسد پول وکیل رو باید بدهیم ؟

باید در جوا این سوال شما بگوییم که بله ، وکیل در طول فرآیند رسیدگی به پرونده قضایی هزینه ها و دستمزد دریافت می کند به موفقیت و یا عدم موفقیت پرونده مرتبط نیست. یک وکیل خوب در اصفهان موظف است که کار وکالت خود را به بهترین شکل ممکن انجام دهد و هیچ گونه تعهدی نسبت به نتیجه نهایی ندارد زیرا تصمیم گیرنده نهایی قاضی پرونده شما است.

نحوه پرداخت حق الوکاله وکالت به چه صورت است ؟

نحوه پرداخت حق الوکاله نیز قابل توافق است و معمولا بخشی از آن در ابتدا و بخشی در انتها پرداخت می شود
لازم است که وکیل در فرم وکالتنامه حتما مبلغ حق الوکاله را درج کند.
در خصوص نحوه دریافت و محاسبه حق الوکاله از موکل به طور معمول و رایج بین وکلا، پس از تعیین مبلغ و توافق بر سر مبلغ حق الوکاله، یک دوم را ابتدای کار و یک دوم دیگر را پس از صدور رای قطعی دریافت می‌کنند به عبارتی دیگر ۵۰ درصد اول کار و ۵۰ درصد آخر کار …..
بعضی از وکلای اصفهان در بعضی از پرونده‌ها حق الوکاله وکالت را سه قسمت می‌کنند؛ یک سوم ابتدای کار و یک سوم در حین انجام کار و الباقی پس از رای قطعی.

با توجه به اینکه تصمیم گیرنده نهایی قاضی پرونده است و احتمال شکست و نرسیدن به نتیجه مطلوب متصور است، در نتیجه از نظر اخلاقی و انسانی بهتر است شیوه پرداخت را طوری تنظیم کنند که موکلین حق الوکاله را بعد از کسب نتیجه مطلوب و لازم بپردازند و نباید به گونه ای باشد که پولی را به عنوان پیش پرداخت بپردازند و موکلین نباید نگران این باشند که در صورت عدم کسب نتیجه مطلوب پولشان دور ریخته شده است.
نحوه پرداخت حق الوکاله
نحوه پرداخت حق الوکاله

لازم به ذکر است که تعهد وکیل خوب از نوع تعهد به وسیله است نه تعهد به نتیجه. به بیان ساده‌تر، وکیل همه دانش و تجربه و آگاهی خود را به کار می‌گیرد ولی ضمانت ندارد و هیچ بهترین وکیل هم نمی‌تواند صد در صد به موکل قول پیروزی و موفقیت در دفاع از پرونده را بدهد.
پرداخت دستمزدهای وکالت بر مبنای خواسته ی مالی بین طرفین که در دادخواست اعلام می شود، توافق می گردد. به عنوان مثال اگر دستمزد پرونده ۱۰ میلیون تومان توافق شود وکلا باید ۶۰ درصد مبلغ یعنی ۶ میلیون تومان را به صورت نقدی به عنوان پیش پرداخت و همزمان با امضاء قرارداد دریافت کنند که مطابق با مقررات و تعرفه های مصوب وکالت این پیش پرداخت قابل برگشت نیست و۴۰ درصد الباقی یعنی۴ میلیون تومان پس از نتیجه قابل وصول خواهد بود.

وکیل به صورت مستقیم و یا غیر مستقیم از هیچ نهاد و یا ارگانی حقوق دریافت نمی کند بنابراین دستمزد وکیل در اصفهان همان حق الزحمه وکیل است که به صورت مستقیم از موکل خود دریافت می کند. البته حق الوکاله وکیل صرفاً حق الزحمه نیست بلکه در مواردی و طبق قرارداد می تواند شامل تمبر مالیاتی، هزینه ایاب و ذهاب، هزینه اقامت و مواردی از این قبیل نیز قرار گیرد. از این رو دستمزد برای وکیل از اهمیت برخوردار است و در نقطه مقابل نیز با عتوجه به شرایط مالی موکل حق الوکاله برای او نیز اهمیت دارد و همیشه قبل از مراجعه به بهترین وکیل اصفهان با یک سئوال مواجه می شود که دستمزد وکیل چقدر است.

مبنای پرداخت حق الوکاله وکیل چیست؟

هزینه وکیل اصفهان بر اساس آیین نامه های مربوطه هزینه وکالت به صورت توافقی بین وکیل و موکل دریافت می گردد. اما آنچه که در میزان حق الوکاله وکالت تاثیر بسزایی دارد تجربه و تخصص وکیل پایه یک دادگستری اصفهان می باشد. در نظر داشته باشید حق الوکاله وکیل در اصفهان شامل هزینه های مربوط به کارشناسی، ثبت درخواست، دادرسی و… نمی شود و موکل باید این تمامی این هزینه ها را به صورت جداگانه تقبل و پرداخت نماید.

سایت وکیل اصفهان : https://www.isfahanlawfirm.ir  با تعرفه قیمت مناسب و استفاده از بهترین کارشناسان حقوقی به شما در دفاع از پرونده های حقوقی کمک بسزایی خواهد نمود. همچنین در نظر داشته باشید در جهت کاهش هزینه های خود پیش از مراجعه و ملاقات حضوری با وکیل می توانید از طریق تماس با وکیل تلفنی اصفهان می توانید از مشاوره های تلفنی بهترین وکیل اصفهان استفاده و در هزینه های خود صرفه جویی نمایید.

جدول تعرفه حق الوکاله ابلاغی سال 1401

در صورتی که به دنبال وکیل ارزان قیمت و با قیمت مناسب اصفهان هستید به این مقاله مراجعه نمایید.

موضوع حق الوکاله
 جرایم داخل در صلاحیت رسیدگی دادگاه‌های کیفری یک، نظامی یک و دادگاه انقلاب:
1- جرایم مستوجب مجازات‌های سلب حیات، قطع عضو، حبس ابد یا تعزیری درجه 1 حداقل 50 میلیون ریال و حداکثر 2 میلیارد ریال
 2- جرایم مستوجب مجازات‌های تعزیری درجه دو و سه حداقل 30 میلیون ریال و حداکثر 1 میلیارد ریال
 3- دیگر جرایم  حداقل 10 میلیون ریال و حداکثر 500 میلیون ریال
جرایم داخل در صلاحیت رسیدگی دادگاه‌های کیفری دو، نظامی دو و اطفال و نوجوانان
 1- جرایم مستوجب مجازاتهای حدود، دیات، تعزیر درجه 4 و 5 حداقل 10 میلیون ریال و حداکثر 500 میلیون ریال
2- جرایم مستوجب مجازات‌های تعزیری درجه 6 حداقل 5 میلیون ریال و حداکثر 300 میلیون ریال
3- دیگر جرایم حداقل 2 میلیون ریال و حداکثر 200 میلیون ریال
 اعتراض به قرارهای قابل اعتراض دادسرا  حداقل 1 میلیون ریال و حداکثر 150 میلیون ریال
 فرجام خواهی کیفری، تقاضای اعاده دادرسی و تقاضای اعمال ماده 477 آیین دادرسی کیفری حداقل 2 میلیون ریال و حداکثر 200 میلیون ریال
 دعاوی که فقط وکلای تبصره ماده 48 قانون آیین دادرسی کیفری می توانند در آنها قبول وکالت کنند حداقل 50 میلیون ریال و حداکثر 500 میلیون ریال
فرایند تحقیق در دادسرا اعم از دادسرای عمومی و انقلاب، دادسرای نظامی و سایر دادسراها پنجاه درصد کل حق الوکاله 
فرایند تحقیق در دادگاه بدوی سی در صد کل حق الوکاله
فرایند تحقیق در دادگاه تجدیدنظر بیست درصد کل حق الوکاله