آخرین بلاگ ها

معرفی وکیل خوب اصفهان

دفتر وکالت اصفهان، به مدیریت بهترین وکیل خوب اصفهان و دارای مدرک پایه یک دادگستری اصفهان با سالها تجربه و پرونده های موفق در دعاوی حقوقی، کیفری و خانوادگی با رعایت اصول حرفه ای داشته اشت.

11 نکته حقوقی که همه باید بدانند

در جایگاه یک شهروند نکته ها و قوانین حقوقی زیادی موجود است که ما از آن موارد اطلاع و آگاهی نداریم. حتی بعضی مورد ها در زمینه قانون در تفکر ما به شکل یوجود دارد که کاملا نادرست است و باید معلومات خود را در این عرصه افزایش دهیم و از این نکات حقوقی مهمی که همه افراد باید بدانند آگاه باشیم تا مورد سوء استفاده و یا ضایع کردن حق خود و شهروندان دیگر نشویم.
در این مقاله به 11 نکته حقوقی مهم که باید بدانید اشاره خواهیم کرد.

نکات حقوقی مهم که باید بدانید!

مسائلی مانند: فرق دستور تخلیه و حکم تخلیه، تجاوز سفید، استرداد و بازستانی جهیزیه، ارث مردی که بیشتر از یک زن دارد، مجددا ازدواج کردن مردی بدون اجازه همسر اول وی، بجود آوردن مزاحمت در اپارتمان ها و بدنبال نداشتن مدارک اتومبیل از نکات حقوقی میباشد که هر شهروند موظف است از آن ها آگاه باشد.

1. پارک = پنچری

تمام مردم با عکسی که چنین محتویات را نمایش میدهد در ورودی درب پارکینگ بعضی از ساختمان ها و خانه ها برخورد داشته اند و یک مورد حقوقی بسیار با اهمیت که باید از آن اطلاع داشته باشید این میباشد که از منظر حقوقی نوشته هایی مانند این بر اساس ماده ۶۶۹ قانون مجازات اسلامی تهدید قلمداد میشود و جزای آن، تا ۷۴ ضربه شلاق یا دو ماه تا دو سال حبس میباشد.

نکات حقوقی مهم که همه افراد باید آن را بدانند
نکات حقوقی مهم که همه افراد باید آن را بدانند

2. سفته

از نکات حقوقی دیگری که همه افراد باید از آن اطلاع داشته باشند باید به پرداخت سفته به سبب صداقت و حسن نیت در انجام کار به رئیس و کارفرما خود اشاره داشت. در این شرایط می بایست سفته دارای تاریخ نباشد، و بر روی آن جمله ی برای ضمانت و حسن انجام کار ذکر شده باشد و کپی از سفته گرفته شود و توسط مدیر یا رئیس شرکت امضاء شود.
همچنین جمله ”سفته بابت ضمانت و حسن انجام کار به شرکت است” را نیز حتما در قرارداد کار خود مذکور نمایید. در این شرایط اگر مدیر بعد از اتمام کار در پی دریافت سفته باشد، شما با ثابت کردن اتمام کارتان، قادر هستید از دریافت آن امتناع کنید.
بعد از اتمام کار، اگر سفته در گرو رئیس باقی بماند این رفتار مانند خیانت در امانت قلمداد میشود. بهتر است آگاه باشد که برعکس تصورات عامیانه مردم سفته، وجه کیفری به هیچ وجه ندارد و به این منظور است که امکان صدور حکم تحت تعقیب برای شخصی که سفته صادر کرده است به دلیل عرضه سفته بلامحل وجود ندارد.

نکات حقوقی که همه باید بدانند
نکات حقوقی که همه باید بدانند

3. تجاوز سفید

از لحاظ قانونی تجاوز سفید جزو دسته جرایم جنسی میباشد که اکثرا در بانوان کثیر تر از آقایان به چشم میخورد و فرق آن با انواع دیگر تجاوز به این صورت است که در کمال تاسف شخص مورد تجاوز با خواست خود به مکانی که تجاوز اتفاق می افتد است میرود.
و در این موارد، میان شخص تجاوز کننده و مورد تجاوز قرار گرفته اکثرا روابط دوستانه ای وجود دارد؛ حتی ممکن است فرد تجاوز کننده همکلاسی، همکار و یا شریک عاطفی فرد مورد تجاوز قرار گرفته نیز باشد.
تجاوز سفید در اکثر مواقع با ثبت عکس به وقوع میپیوندد. به همین دلیل هراس از این قبیل مسائل موجب میشود که شکایت و پیگیری های قانونی انجام نشود. مورد هایی مانند در آغوش کشیدن و بوسیدن اگر رضایت شخص آسیب دیده نباشد تجاوز سفید در نظر گرفته میشود.

نکات حقوقی مهم که همه افراد باید آن را بدانند
نکات حقوقی مهم که همه افراد باید آن را بدانند

4. همراه نداشتن مدارک خودرو

برعکس عقیده شایع میان شهروندان، با این حال که همه رانندگان موظف هستند کارت ماشین و بیمه نامه را با خود به همراه ببرند، اما نداشتن این مدارک دلیلی بر فرستادن اتومیبل به پارکینگ نمیباشد.
بر اساس ماده ۹ قانون جرائم راهنمایی و رانندگی اگر یکی از مدارک موردنیاز و یا شناسنامه یا کارت ملی را راننده همراه خود داشته باشد، مأمور موظف میباشد مدارک وی را دریافت کرده و رسید آن را به راننده بدهد. راننده نیز در اولین زمان ممکن با عرضه مدارک وی به سازمان راهنمایی و رانندگی مدارک دریافتی را باز پس بگیرد.

5. ارث مرد چند زنه

یکی دیگر از نکات حقوقی حائز اهمیت درمورد میراث مرد دارای چند زن این مسئله میباشد که بر پایه ماده ۹۴۲ قانون مدنی یک چهارم و یا یک هشتم ارث به زوجه اختصاص قرار میگیرد. (نسبت به این مسئله که زوج و زوجه فرزند دارند یا خیر).
درصورتی که مردی دو زن دائمی داشته باشد، پس از مرگ وی اگر دارای فرزند باشد یک هشتم میراث میان همسران او به مساوات توزیع میگردد و به هر یک یک شانزدهم تعلق میگیرد.

 نکات حقوقی مهم که همه افراد باید آن را بدانند

نکات حقوقی مهم که همه افراد باید آن را بدانند

6. استرداد جهیزیه

در ادعای عودت جهاز، شخص مقابل ممکن است به دارایی های وی را آسیب بزند و یا آنها را نابود کند.نتیجتا زوجه میبایست علاوه بر درخواست استرداد جهیزیه طبق ماده ۱۰۸ قانون آیین دادرسی دادخواست صادر شدن قرار تأمین صورت بگیرد. اگر احتمال نابودی جهیزیه از سمت شوهر باشد، دادگاه بلامانع ابلاغ، قرار را اجرا مینماید.

7. تفاوت دستور تخلیه و حکم تخلیه چیست؟

از سایر موارد حقوقی که هر فرد باید به آن مطلع باشد، “تفاوت دستور تخلیه و حکم تخلیه” است که در کمال تاسف این روزه به کرات نظاره گر اینگونه مشکلات میباشیم.
برای صدور حکم تخلیه به 4 مورد حقوقی حائز اهمیت فوق توجه داشته باشید:

  1.  زمان و تاریخ را در اجاره نامه میبایست حتما مذکور کنید.
  2.  ۲ نسخه از اجاره نامه تهیه کنید.
  3.  امضای ۲ شخص شاهد را در هر ۲ نسخه لحاظ کنید.
  4. زمان استجار به اتمام برسد.

اگر همه این شرایط لحاظ شده باشد شورای حل اختلاف قادر به صدور دستور تخیه میباشد.
دستور تخلیه بدون نیاز به صادر شدن برگه اجرائیه و حدود یک هفته بعد از اقدام درخواست مالک میسر میشود. در حالی که اگر یکی از شرایط سرگفت رعایت نشده باشد لازم است دادخواست حکم تخلیه از مرجع قضایی را داشته باشید.

تفاوت دستور تخلیه و حکم تخلیه چیست
تفاوت دستور تخلیه و حکم تخلیه چیست

8. تصادف ناشناس

از دیگر نکات حقوقی که باید از آن اطلاع داشته باشید این مسئله میباشد که اگر در تصادف شخص مقصر فرار کند و شناسایی نشود؛ خونبها شخص مجروح یا مرده توسط صندوق تأمین خسارتهای بدنی اعطا میشود.

9. خرید اموال و املاک ورثه ای

از دیگر نکات حقوقی که همه افرادی که میخواهند خریداری دارایی ها و ملک های ارث و میراثی را داشته باشند، باید بدانند و خیلی متوجه این نکته حقوقی باشند که در زمان معامله آن دارایی یا مایملک مدنظر، مدرک انحصار وراثت از جانب وراث عرضه و همچنن برای مالیات بر ارث هم تعیین تکلیف بشود.

خرید اموال و املاک ورثه ای
خرید اموال و املاک ورثه ای

10. ازدواج مجدد مرد بدون اجازه همسر اول

با توجه به بند ۱۲ شرط چاپی نوشته در سند ازدواج که الزام میکند:
«مرد در صورت عدم رضایت همسر خود قادر به ازدواج مجدد نباشد و یا بنا به درک دادگاه با همسران خود عادلانه رفتار ننماید» زن اول نماینده زوج در طلاق میشود و قادر است در زمان ازدواج مجدد مرد به دادگاه مراجعه کند و حکم طلاق اخذ کند. (در این مورد نکاح، دائم و موقت بودن ازدواج تفاوتی ندارد.)

11. ایجاد مزاحمت در ساختمان

در آخرین مورد از نکات حقوقی که همه افراد باید بدانند به مشکلات شایع در پارکینگ آپارتمان ها و منازل اشاره میکنیم. فضای هر بنا مشمول دو قسمت شخصی و همگانی میشود. قسمتی از آپارتمان که از آن مالک در سند مالکیت توصیف شده، محدوده شخصی وی میباشد. بقیه بخش های بنا مانند کریدور، حیاط، پشت بام و… قسمتهای شریکی یا همگانی آپارتمان میباشند.
قسمت همگانی برای هیچ کدام از ساکنین آپارتمان قابل تصاحب نیست. در قسمت شخصی یا محدوده خصوصی، صاحب ملک قادر به هر تصاحبی میباشد، با توجه به اینکه باعث آسیب به ساکنین دیگر نشود.
چنانچه در قسمت مشترک بنا به هر علتی احتیاج به بازسازی باشد، اما سایر ساکنین وجه مورد نیاز برای ترمیم را نپردازند، مسئول ساختمان بر پایه ماده ۱۰ مکرر قانون تملک آپارتمان ها قادر است امکانات آن واحد را از دسترس خارج کند.
اگر مجدد مزاحمتی ایجاد شود با توجه به مواد ۶۹۰ ، ۶۹۳ قانون مجازات اسلامی جزای همسایه مزاحم شش ماه تا یک سال حبس میباشد.