آخرین بلاگ ها

معرفی وکیل خوب اصفهان

دفتر وکالت اصفهان، به مدیریت بهترین وکیل خوب اصفهان و دارای مدرک پایه یک دادگستری اصفهان با سالها تجربه و پرونده های موفق در دعاوی حقوقی، کیفری و خانوادگی با رعایت اصول حرفه ای داشته اشت.

قرارداد وکالت کاری چیست؟

بسیار پیش می آید که افراد برای انجام برخی از امور خود به دیگران وکالت می دهند، این وکالت گاهی بابت مسائل حقوقی مثل وکالت در طلاق است و گاهی بابت مسائل غیر حقوقی مثل وکالت کاری است. طبق قانون، قرارداد وکالت یک قرارداد خاص است که با انعقاد آن وکیل برای انجام کاری از موکل نیابت می گیرد. برای امور حقوقی، تنها می توان به وکلای رسمی دادگستری وکالت داد و وکیل حتما باید پروانه وکالت داشته باشد مثلا برای ثبت طلاق که یک امر حقوقی است، در صورتی که فرد مایل باشد که انجام این کار را به دیگری واگذار کند، وکیل حتما باید پروانه وکالت داشته باشد. اما درباره موضوعات غیر حقوقی و اداری شرایط تا حدی متفاوت است و می توان به غیر از وکلای دادگستری نیز وکالت داد که به آن وکالت کاری می گویند. ما در این مقاله به بررسی اینکه وکالت کاری چیست و شرایط وکالت کاری می پردازیم.

وکالت کاری
وکالت کاری

وکالت کاری چیست؟

وکالت کاری در مقابل وکالت دادگستری قرار دارد و به وکالت نامه ای گفته می شود که بابت امور اداری داده می شود و خارج از حوزه دادگستری است، مثل وقتی که کسی به دیگری برای انجام امور بانکی وکالت می دهد. در واقع در وکالت کاری نیازی به اینکه کسی که به او وکالت داده شده است، حتما وکیل دادگستری باشد و پروانه وکالت داشته است، نیست. علاوه بر این در وکالت اداری وکیل حق نقل و انتقال اموال را ندارد و تنها می تواند به امور اداری ای که به او محول شده است، بپردازد.

قرارداد وکالت کاری
قرارداد وکالت کاری

 

شرایط وکالت کاری

به طور کلی شرایط انعقاد وکالت نامه کاری و وکالت نامه دادگستری یکی است مگر اینکه قانون برای وکالت نامه دادگستری شرایط ویژه ای در نظر گرفته باشد . طبق قانون از جمله شرایط وکالت نامه کاری می توان به این اشاره کرد که موکل نمی تواند وکیل می تواند هر زمان که خواست بدون اینکه رضایت موکل را جلب کند از وکالت کاری انصراف دهد و موکل هم می تواند هر وقت خواست وکیل را بر کنار کند؛ مگر اینکه وکالت صادر شده وکالت بلاعزل باشد، یعنی وکالت کاری به گونه ای صادر شود که موکل تا پایان قرارداد، حق برکنار کردن موکل را نداشته باشد.

وکالت کاری
وکالت کاری

 

پایان وکالت کاری

وکالت کاری در چند حالت پایان می یابد. از جمله موارد پایان یافتن وکالت کاری می توان به شرایط زیر اشاره کرد:
1- اولین حالت پایان یافتن وکالت کاری زمانی است که موضوع قرارداد انجام شود و قرارداد به پایان برسد.
2- دومین حالتی که وکالت نامه کاری به پایان می رسد، مربوط به موردی است که وکیل یا موکل فوت کند یا محجور شود؛ در این حالت حتی اگر وکالت بلاعزل هم باشد، باز هم قرارداد پایان می یابد.
3- همچنین در شرایطی که وکیل توانایی انجام کار را از دست بدهد، وکالت کاری پایان می یابد.
قرارداد وکالت کاری
قرارداد وکالت کاری

نمونه قرارداد وکالت کاری و نحوه نوشتن و تنظیم آن:

نحوه نوشتن و تنظیم قرارداد وکالت کاری، به این صورت است که موکل، می تواند با مراجعه به دفترخانه، انجام امر یا اموری را با حدود اختیارات مشخص، به عهده وکیل خود قرار دهد. در تنظیم نمونه قرارداد وکالت کاری، باید مواردی، همچون تعیین وکیل و موکل، موضوع وکالت کاری و نیز، حدود اختیارات وکیل را به تصریح، قید نمود.

همه افراد ، ممکن است بنا به دلایلی، نیاز به استفاده از تخصص و دانش دیگری را داشته باشند و یا در اموری که خود، بنا به دلایلی، توانایی انجام دادن آن را ندارند، قصد داشته باشند از کمک دیگران، استفاده کنند. به همین دلیل، در قانون، عقد یا قرارادادی، تحت عنوان عقد وکالت پیش بینی شده است که به موجب آن، یکی از طرفین، دیگری را وکیل می کند تا از جانب وی، اموری را که مد نظر وی است، به انجام برساند.

بنابراین، برخلاف این تصور که عقد وکالت، صرفا در خصوص تعیین وکیل در دعاوی قضایی است، می توان ملاحظه نمود که در خصوص بسیاری از امور روزمره، افراد، می توانند دیگری را وکیل خود نموده و با اعطای وکالت کاری به ایشان، امور مورد نظرشان را انجام دهند. وکالت کاری، در بسیاری از امور و فعالیت ها، می تواند مورد استفاده قرار گیرد؛ اما برای استفاده از آن، می بایست نحوه نوشتن و تنظیم وکالت کاری، مد نظر قرار گیرد.

به همین مناسبت، در ادامه این مقاله، قصد داریم به بررسی این موضوعات بپردازیم که اولا، قرارداد وکالت کاری چیست و چه کاربردی دارد و پس از اینکه نحوه تنظیم و نوشتن متن قرارداد وکالت کاری را توضیح دادیم، یک نمونه متن قرارداد وکالت کاری را برای دانلود ارائه نماییم.

قرارداد وکالت کاری
قرارداد وکالت کاری

قرارداد وکالت کاری چیست؟

در قانون مدنی ، قراردادی تحت عنوان وکالت، مورد پیش بینی قرار گرفته است. عقد وکالت، بر اساس ماده 656 قانون مدنی، به قراردادی گفته می شود که یکی از طرفین ( موکل )، انجام امر یا اموری را به عهده شخص دیگر ( وکیل ) می گذارد . به عبارت دیگر، به موجب عقد وکالت، موکل، شخص دیگری را وکیل، نایب یا نماینده خود می کند.

  • با این توضیح، اموری که وکیل، به موجب عقد وکالت به عهده می گیرد، می تواند انواع مختلفی داشته باشد. معروف ترین و مرسوم ترین قرارداد وکالت، قرارداد وکالتی است که میان وکیل دادگستری و افراد منعقد می شود و به موجب آن، وکیل، موظف می شود که در مراجع قضایی، از حقوق موکل خود دفاع نماید و تعهدات پیش بینی شده حین سند وکالت را، به نحوه احسن به انجام برساند. با این حال، عقد وکالت، محدود به مورد مذکور نیست.
  • به این معنا که افراد، می توانند برای انجام هر موضوع دیگری که مد نظرشان است نیز، شخص دیگر را وکیل کنند. به عنوان نمونه، زمانی که زن، حین عقد نکاح، از شوهر خود حق طلاق می گیرد، می تواند به وکالت از طرف شوهر، خودش را مطلقه نماید ؛ یا زمانی که مردی برای عقد ازدواج، به دفترخانه مراجعه می کند، می تواند سردفتر یا عاقد را وکیل خود کند تا به استناد وکالت در عقد نکاح، خطبه عقد نکاح را بخواند.
  • بنابراین، علاوه بر وکالت در امور قضایی، نوعی وکالت دیگر هم متصور است که مختص انجام دادن امور کاری و یا اداری است. بنابراین، در پاسخ به این سوال که قرارداد وکالت کاری چیست، باید گفت قرارداد وکالت کاری، نوعی قرارداد وکالت است که یکی از طرفین ( موکل )، انجام اموری را که جنبه اداری و نه قضایی دارند، به عهده شخص دیگری ( وکیل ) قرار می دهد تا به نیابت از وی، اقدام به انجام آنها نماید. به طور کلی، وکالت کاری، نقطه مقابل وکالت برای نقل و انتقال اموال می باشد که به موجب آن، فروشنده، وکالت فروش ملک خود را به خریدار می دهد.
  • نکته مهمی که در خصوص قرارداد وکالت کاری وجود دارد، آن است که برخلاف وکالت در امور قضایی، نیازی نیست که حتما وکیل کاری، تخصص یا تحصیلاتی در زمینه علم حقوق داشته یا پروانه وکالت اخذ نموده باشد. بلکه وکالت کاری، بسته به نوع کار مورد نظر، تخصص مربوط به خود را می طلبد. همچنین، در وکالت کاری، بر خلاف وکالت نقل و انتقال اموال، وکیل نمی تواند اموال موکل را به خود منتقل نماید.
  • البته، هر چند که قرارداد وکالت کاری، یک قرارداد جایز است و هر کدام از وکیل و موکل، می توانند هر زمان بخواهند، اقدام به بر هم زدن یا فسخ قرارداد نمایند؛ با این حال، تا زمان انقضای عقد وکالت، هر کدام از وکیل و موکل، می بایست مطابق شرایط و حدود تعیین شده در قرارداد وکالت کاری، عمل نموده و به مفاد آن پایبند باشند. به همین دلیل، نحوه نوشتن و تنظیم قرارداد وکالت کاری میان طرفین، بسیار مهم است که در قسمت بعد، به بررسی آن خواهیم پرداخت.
وکالت کاری
وکالت کاری

 

نحوه نوشتن و تنظیم قرارداد

در قسمت قبل، به بررسی این موضوع پرداخته شد که قرارداد وکالت کاری چیست. همانطور که گفته شد، وکالت کاری، بر خلاف وکالت در امور قضایی، نیازی به داشتن پروانه وکالت ندارد و موکل، می توانند هر فردی را که واجد صلاحیت می داند، برای انجام دادن کاری، وکیل کاری خود نماید و نیازی نیست که لزوما شخص مزبور، وکیل پایه یک دادگستری باشد.

 البته، قرارداد وکالت کاری، می تواند در امور مختلفی، مورد استفاده قرار گیرد و به همین دلیل، در نوشتن و تنظیم قرارداد وکالت کاری، می بایست اقتضائات مربوط به آن را در متن وکالتنامه کاری، درج کرد. اما در این قسمت، قصد داریم برای آشنایی بیشتر با این موضوع، نحوه نوشتن و تنطیم قرارداد وکالت کاری را به صورت کلی، مورد بررسی قرار دهیم.

  • اولین نکته مهم در خصوص نحوه نوشتن و تنظیم قرارداد وکالت کاری، آن است که مشخصات و هویت وکیل و موکل، به صورت دقیق، در متن وکالتنامه کاری، قید بشود. در این صورت، اصولا وکیل، این حق را دارد که به نیابت از موکل، امور کاری و اداری را انجام بدهد؛ مگر اینکه وکالت در وکالت یا حق توکیل نیز به وکیل داده شده باشد. در این صورت، وکیل تعیین شده، این حق را دارد که خودش هم برای انجام امور مذکور، به شخص دیگری وکالت بدهد.
  • نکته مهم دیگر در خصوص تنظیم و نوشتن وکالت کاری، این است که موکل، هر زمان بخواهد، می تواند وکیل را عزل کند؛ به همین علت، در صورتی که طرفین، قصد داشته باشند که موکل، نتواند وکیل خود را عزل نماید، می بایست اقدام به تنظیم یک وکالت بلاعزل نمایند که در وکالت بلاعزل، وکیل، عزل شدنی نیست. معمولا، در برخی از وکالت های کاری، طرفین، متن وکالت را به صورت رسمی در دفترخانه تنظیم کرده و موکل، حق عزل وکیل را از خود سلب می کند.
  • موضوع بعدی در خصوص نحوه نوشتن و تنظیم وکالت کاری، مربوط به حدود اختیارات وکیل است. حدود اختیارات وکیل، در متن قرارداد وکالت کاری، می بایست به صورت دقیق و موردی، میان طرفین، تعیین شود تا هم وکیل بتواند با داشتن اختیارات کافی، امور مربوطه را انجام دهد و هم اینکه موکل، صرفا در اموری وکالت دهد که مربوط به کار مورد نظر است و فراتر از آن، وکیل، اختیاری نداشته باشد تا قابل سوء استفاده کردن باشد. هر چند در چنین مواردی، می توان از وکالت نامه تام الاختیار نیز استفاده نمود.
قرارداد وکالت
قرارداد وکالت

نمونه متن قرارداد وکالت کاری:

  • موکل:

آقای / خانم: ………………………………. فرزند ……………………… با شماره شناسنامه ……………. متولد ……………….. صادره از …………………… به شماره ملی ………………….. ساکن ……………………………………………………

  • وکیل:

آقای / خانم: ………………………………. فرزند ……………………… با شماره شناسنامه……………. متولد ……………….. صادره از …………………. به شماره ملی ………………… ساکن ……………………………………………………

  • موضوع وکالت:

مراجعه به شهرداری و هریک از ادارات و نهادهای وابسته به آن، در راستای دریافت فرم ها، اسناد و مدارک لازم و همچنین، تکمیل و ارائه آنها، به منظور ارائه درخواست و اخذ مجوز ساخت و ساز از شهرداری، با هر تعداد طبقه و مساحت و متراژ، با حق سپردن هرگونه تعهد و تضمین و نیز، اختیار پرداخت هزینه های قانونی مربوط به انجام مورد وکالت و امضا ذیل کلیه فرم ها، اسناد و مدارک مربوطه.

  • حدود اختیارات وکیل:

وکیل مرقوم، حق توکیل به غیر در انجام مورد وکالت را داشته و در راستای انجام موضوع وکالت، دارای اختیارات تام و مطلقه قانونی می باشد. لذا امضا و اقدام و عمل ایشان، به منزله امضا، اقدام و عمل موکل بوده و به صورت کامل، نافذ و معتبر می باشد.