آخرین بلاگ ها

معرفی وکیل خوب اصفهان

دفتر وکالت اصفهان، به مدیریت بهترین وکیل خوب اصفهان و دارای مدرک پایه یک دادگستری اصفهان با سالها تجربه و پرونده های موفق در دعاوی حقوقی، کیفری و خانوادگی با رعایت اصول حرفه ای داشته اشت.

قانون جدید طلاق توافقی در سال 1401 چیست؟

با تصویب قانون جدید حمایت از خانواده، مراحل و تشریفات طلاق توافقی تابع این قانون جدید طلاق توافقی می باشد. این مقاله توسط وکیل خانواده، در خصوص قانون جدید طلاق توافقی و تغییرات به وجود آمده در مراحل و پروسه طلاق توافقی و ثبت آن به صورت شفاف و سلسله وار بیان می‌شود. گاهی ممکن است به علت مشکلات حاد و یا عدم تفاهم یا دلایل دیگر، ادامه‌ی زندگی مشترک برای زوجین غیرممکن گردد و قصد متارکه و جدایی داشته باشند.

یکی از سریع‌ترین و راحت‌ترین راه‌های طلاق، طلاق توافقی می‌باشد. در طلاق توافقی بدلیل توافقات به عمل آمده فی مابین زوجین در کلیه امور مالی و حضانت و ملاقات فرزندان دعوا و بحث‌های کمتری را شاهد هستیم. به همین دلیل زوجینی که قصد جدایی دارند معمولا از طلاق توافقی استقبال نموده و ابتدا گزینه طلاق توافقی را انتخاب می نمایند.

قبل از سال 97، و قبل از تصویب قانون جدید، طلاق توافقی در مدت زمان سه روز اجرا می شد. ولی برای حمایت از کانون خانواده و امکان منصرف کردن زوجین از طلاق، قانون جدیدی تصویب شد. همین قانون، پروسه و مراحل اجرای طلاق توافقی را، حتی به همراه وکیل طلاق توافقی، افزایش داد.

قوانین جدید طلاق توافقی چیست؟

قانون طلاق توافقی در 1397/09/01 دستخوش تغییرات اساسی و مهمی گردید. پروسه و مراحل طلاق توافقی کمی نسبت به سابق دشوارتر و طولانی‌تر شد. دلیل آن اجباری شدن شرکت زوجین در چند جلسه مشاوره خارج از دادگاه می‌باشد. این جلسات مشاوره برای گرفتن گواهی عدم انصراف از طلاق (یا گواهی عدم امکان سازش) می‌باشد. که قبل از صدور این گواهی با زوجین صحبت می‌شود تا به صلح برسند و به ادامه زندگی مشترک بپردازند.

بعد از این جلسات اگر زوجین باز هم مصم به طلاق بودند، در این صورت گواهی عدم انصراف از طلاق صادر می‌شود. لازم به ذکر است که گواهی عدم انصراف از طلاق با گواهی عدم امکان سازش متفاوت می‌باشد. گواهی عدم انصراف از طلاق را واحد مشاوره بعد از شرکت زوجین در جلسات مشاوره اجباری و عدم سازش زوجین صادر می‌کند که توسط آن گواهی زوجین می‌توانند به دفتر خدمات قضایی مراجعه کنند و دادخواست طلاق توافقی درخواست کنند.
اما گواهی عدم امکان سازش توسط دادگاه خانواده و برای ثبت طلاق در دفترخانه صادر می‌گردد که زوجین ۳ ماه مهلت دارد تا با این گواهی عدم امکان سازش به دفاتر طلاق مراجعه و طلاق خود را ثبت کنند. پس گواهی عدم امکان سازش برای طلاق و در دادگاه قضایی و در مراحل آخر طلاق صادر می شود.

سامانه نوبت دهی طلاق توافقی (تصمیم)

بعد از تصویب قانون جدید و به استناد بخشنامه قوه قضائیه به شماره 55/9000، که خطاب به دفاتر خدمات قضایی در مورخ 02/09/1397 ارسال گردیده است زوجین، وکلای زوجین باید قبل از دادخواست طلاق توافقی در دادگاه، اقدام به اخذ گواهی عدم انصراف از طلاق، از مراکز مشاوره یا مراکز غربالگری بهزیستی نمایند. در اولین قدم لازم است که زوجین در سایت تصمیم به آدرس zaman.behzisti.net ثبت نام کرده و در یکی از مراکز مداخله در طلاق (مراقبت از کیان خانواده) نوبت اینترنتی اخذ نمایند. در سامانه تصمیم لیست مراکز مشاوره هر شهری قرار داده شده است. شما می‌توانید نزدیکترین مرکز مشاوره نسبت به محل سکونت خود را انتخاب کنید و برای حضور در جلسات مشاوره به آن مرکز مراجعه کنید.

قانون جدید طلاق توافقی
قوانین طلاق توافقی

مراحل ثبت‌نام در سامانه تصمیم از ابتدا تا انتها:

    1. مراجعه به سامانه تصمیم و ثبت نام در آن
    2. اخذ نوبت اینترنتی توسط زوجین
    3. مراجعه زوجین در وقت تعیینی به مراکز مراقبت از کیان خانواده
    4. ثبت نام و ارزش یابی اولیه توسط مراکز مراقبت
    5. ارجاع پرونده زوجین به مراکز مشاوره و یا کلینیک تخصصی مشاوره منتخب
    6. تشکیل و حضور زوجین در جلسات تعینی مشاوره
    7. اعلام نظر مراکز مشاوره ظرف 45 روز
    8. ارسال فرم اظهارنظر به مراکز مراقبت
    9. در صورت حصول سازش بایگانی کردن پرونده توسط مراکز مشاوره
    10. در صورت عدم امکان سازش، ارسال پرونده به دفاتر خدمات قضایی

نکته: تمام مراحل اخذ نوبت، ارجاء و جواب دهی مراکز مداخله و کلینیک های تخصصی مشاوره، اینترنتی و غیرحضوری است.

توجه: بخشنامه جدید قوه قضاییه صرفا برای شهرهای تهران، ری و شمیرانات اجباری می‌باشد و شهرهای دیگر فعلن مشمول قانون جدید طلاق توافقی نمی‌باشند.

تعداد جلسات اخذ گواهی عدم انصراف از طلاق

بر طبق قانون جدید طلاق توافقی شرکت در 5 جلسه متوالی مشاوره در یک ماه برای اخذ گواهی عدم انصراف از طلاق برای زوجین اجباری می‌باشد. در صورت عدم شرکت در جلسات مشاوره خانواده، گواهی عدم انصراف از طلاق صادر نخواهد شد. البته اگر شما قبلا به مراکز مشاوره خانواده مراجعه نموده باشید با ارائه مدارک آن به مراکز مداخله، تعداد جلسات مشاوره کمتر خواهد شد. دیگر اینکه اگر یکی از طرفین بنابر دلایل موجه نتواند در جلسات مشاوره شرکت نماید، می‌تواند با اعطای وکالت به وکیل پایه یک دادگستری متخصص در امور خانواده، شرکت در جلسات مشاوره و انجام پروسه‌ی طلاق توافقی را به موسسه حقوقی در اصفهان محول نماید.

مدت اعتبار گواهی عدم انصراف از طلاق

مدت اعتبار گواهی عدم بارداری انصراف از طلاق برای تسلیم به دفاتر رسمی ازدواج و طلاق دقیقا سه ماه پس از صدور رای قطعی دادگاه می‌باشد. اگر گواهی مذکور در این مدت تسلیم دفترخانه رسمی نشود یا یکی از طرفین در این مدت از حضور در دفتر ازدواج و طلاق امتناع نماید و یا مدارک ارائه شده به دفترخانه ناقص باشد، گواهی عدم امکان سازش از اعتبار ساقط می‌شود.

مدت زمان طلاق توافقی در قانون جدید

مدت زمان طلاق توافقی با احتساب 5 جلسه مشاوره اجباری فی مابین زوجین، حدودا یک ماه زمان خواهد برد که البته بنابر شرایطی ممکن است این زمان کوتاه‌تر یا طولانی‌تر گردد. یکی از عللی که باعث سرعت بخشیدن به پروسه طلاق توافقی می‌گردد، استفاده از خدمات وکیل خانواده می‌باشد. پس اگر شما در پروسه طلاق می‌باشید حتما با یک وکیل در این خصوص کمک بگیرید تا به انجام امور طلاق سرعت بخشید.

هزینه طلاق توافقی

هزینه طلاق توافقی شامل هزینه جلسات مشاوره، هزینه دادرسی دادگاه خانواده، هزینه صدور طلاقنامه در دفاتر رسمی طلاق مجموعا حدود 2 الی 3 میلیون تومان خواهد شد که اگر مایل به اعطای وکالت به وکیل پایه یک دادگستری باشید، هزینه وکیل دادگستری نیز، که مبلغی توافقی فی‌مابین موکل و وکیل است، به هزینه‌های فوق اضافه خواهد شد. ابتدا زوجینی که قصد متارکه دارند باید نسبت به کلیه امور مالی از قبیل مهریه، نفقه، اجرت المثل ایام زندگی مشترک، استرداد جهیزیه و حضانت فرزندان توافقاتی را با یکدیگر بعمل آورند. اگر بر سر یکی از موارد فوق توافق نداشته باشند عملا ثبت و انجام طلاق توافقی غیر ممکن می‌باشد.

  • ۵ جلسه مشاوره اجباری توسط زوجین ۵۰۰ هزار تومان
  • هزینه دادرسی دادگاه خانواده و دفتر خدمات قضایی ۵۰۰ هزار تومان
  • هزینه ثبت طلاق توافقی در دفترخانه طلاق ۱ الی ۱/۵۰۰ تومان
هزینه طلاق توافقی
قانون جدید طلاق توافقی

رابطه طلاق توافقی با حق مهریه زن

بر اساس قانون مدنی ایران، به محض انعقاد عقد نکاح، زن مالک مهریه می‌گردد و مهریه زن همانند دینی بر گردن مرد خواهد بود. سوالی که ذهن خیلی از بانوان را به خود مشغول می‌کند این است که آیا در صورت طلاق توافقی، باز هم مهریه به بانوان تعلق خواهد گرفت یا خیر؟

در پاسخ باید گفت که مطالبه مهریه از سوی زن هیچ منافاتی با نوع طلاق نداشته و این دو مستقل از یکدیگر می‌باشند و در صورت طلاق به هرنحوی مهریه به زوجه تعلق می‌گیرد. از همین رو قانونگذار بیان داشته است که مرد در صورت طلاق زن، باید کلیه حق و حقوق مالی زن از جمله مهریه را به وی پرداخت نماید.

طلاق توافقی در عرف

همانطور که میدانید حق طلاق با مرد بوده و مرد میتواند هر زمان که اراده کند همسر خود را مطلقه نماید. زوجه می‌تواند دادخواست طلاق به طرفیت زوج به دادگاه خانواده ارائه نماید ولی از آن جا که حق طلاق با مرد می‌باشد، زوجه صرفا می‌تواند با اثبات شروط ضمن عقد از قبیل اعتیاد زوج یا بیماری روانی وی و یا موارد دیگر، خود را مطلقه سازد که این در بعضی از موارد غیرممکن و یا حداقل بسیار مشکل و زمان بر خواهد بود. لذا اکثر بانوانی که قصد متارکه و جدایی از همسرشان را دارند معمولا برای راضی کردن زوج به طلاق توافقی، تمام یا بخشی از مهریه خود را به مرد بذل می‌کنند (می‌بخشند) و مرد نیز در قبال این بخشش، زوجه را با طلاق توافقی مطلقه می‌نمایند.

صورتجلسه طلاق توافقی

معمولا زوجین توافقات بعمل آمده بر سر امور مالی از قبیل مهریه، نفقه، اجرت المثل و حضانت فرزند یا فرزندان و حق ملاقات با فرزندان را به صورت مکتوب درآورده و به امضای یکدیگر می‌رسانند. زوجین می‌توانند به وکلای دادگستری متخصص در امور خانواده مراجعه نمایند و به کمک بهترین وکیل توافقنامه طلاق توافقی یا همان صورتجلسه طلاق توافقی تحریر گردد که برای طرفین و دادگاه ارزش و اعتبار ویژه‌ای دارا می‌باشد.

گواهی عدم بارداری در طلاق توافقی

به استناد ماده 31 قانون حمایت از خانواده، سر دفتر طلاق باید جهت ثبت طلاق نامه، گواهی عدم بارداری زوجه را مطالبه نماید، در غیر اینصورت باید از ثبت طلاق توافقی خودداری نماید. معمولا در دادگاه‌های خانواده آزمایشگاهی جهت تست عدم بارداری زوجه قرار داده شده است تا از ابطال وقت و هزینه زوجین و اطاله‌ی دادرسی در طلاق توافقی جلوگیری بعمل بیاید. لذا تست عدم بارداری زوجه از مدارک ضروری ثبت طلاق توافقی در دفترخانه طلاق می‌باشد.

گواهی سلامت بکارت در طلاق توافقی

طبق قانون، هنگامی که زوجه دوشیزه باشد و رابطه‌ی زناشویی با همسر خود نداشته باشد پس از طلاق توافقی و با اخذ گواهی سلامت بکارت می‌تواند از ثبت احوال، درخواست حذف نام همسر از شناسنامه‌ جدید نماید و در شناسنامه‌ای جدید ازدواج و طلاق سابق ایشان قید نمی‌گردد. از این رو بسیاری از بانوان در طلاق توافقی به دنبال اخذ گواهی سلامت بکارت می‌باشند تا بتوانند آثار ازدواج و طلاق سابق خود را به صورت کلی محو و مخفی نمایند. جهت اخذ گواهی سلامت بکارت و مشاوره تخصصی می‌توانید با بهترین وکیل اصفهان تماس حاصل نمایید.

منبع