آخرین بلاگ ها

معرفی وکیل خوب اصفهان

دفتر وکالت اصفهان، به مدیریت بهترین وکیل خوب اصفهان و دارای مدرک پایه یک دادگستری اصفهان با سالها تجربه و پرونده های موفق در دعاوی حقوقی، کیفری و خانوادگی با رعایت اصول حرفه ای داشته اشت.

قانون جرایم رایانه ای چیست؟

امروزه با پیشرفت تکنولوژی و ورود آن به زندگی ما کارها برای ما بسیار‌‌ راحت تر شده است. ولی این تکنولوژی ها مثل دیگر شبکه های اجتماعی توسط افرادی مورد سواستفاده قرار گرفته که بر خلاف هنجارهای اجتماعی است. با بیشتر شدن این ناهنجاری ها باعث به وجود آمدن اتفاق هایی مثل هک اکانت اینستاگرام، ساخت صفحه فیک خرید اینرنتی، دسترسی به اطلاعات دیگران و… باعث شده است که قانونی تصویب بشود که مردم جامعه آموزش های لازم را ببینند و در برابر هک اطلاعات از حقوق خود دفاع کنند. این کار در ایران باعث شد که دولت ایران قانونی تصویب کند که جلوی افراد سواستفاده گر گرفته شود، و در نهایت قانون جرایم رایانه ای تصویب شد.

در این مقاله قصد داریم شما را با قانون جرایم رایانه ای و بخش های جرایم رایانه ای بیشتر آشنا کنیم.

قانون جرائم رایانه ای
قانون جرائم رایانه ای چیست؟

قانون جرائم رایانه ای چیست؟

با پیشرفت تکنولوژی و فناوری و استفاده ی‌‌‌ آن ها در میان مردم، باعث شده که راه های سو استفاده از افراد جامعه گسترش یابد و موضوعاتی مانند ساخت صفحه فیک درگاه بانک آنلاین و سرقت از حساب بانکی مردم، منتشر کردن عکس فیلمهای شخصی و یا دسترسی به رایانه شخصی دیگران و… باعث شده که دولت قانون جرائم رایانه ای را تصویب کند. جرم رایانه ای نوعی از جرم است که با استفاده از کامپیوتر یا اختلال و نفوذ در سیستم های رایانه ای شکل میگیرد، به این معنی که اساس مادی این جرم در فضای رایانه ای و با استفاده از رایانه صورت میگیرد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌، یا در فضای سایبری اتفاق رخ می دهد به این نوع جرائم، جرم سایبری هم میگویند.

قانون جرائم رایانه ای بخش گسترده ای از عمل هایی مثل کلاه برداری اینترنتی، جاسوسی رایانه ای و مجازات آن، دسترسی مجاز به اطلاعات و انتشار عکس و فیلم های ناپسند در فضای مجازی، را جرم انگاری کرده است که این عمل ها ممکن است با استفاده از رایانه، یا در بستر فضای مجازی رخ بدهد.

مجازات هایی که برای جرایم رایانه ای درنظر گرفته شده است، از انواع مجازات تعزیری است و بیشتر آنها حبس یا جزای نقدی می باشد. علاوه بر تعیین جرم و مجازات، آیین دادرسی بازبینی به جرایم رایانه ای نیز در این قانون آورده شده است.

قانون جرایم رایانه ای در سال 1388 در بخش 3 و ماده 56 تصویب شده است که همراه کتاب پنجم قانون مجازات اسلامی تعزیرات شده است.

قسمت اول این قانون شامل مسئله های اولیه حقوق کیفری سایبری می باشد و در بخش بعدی آن به مسائل شکلی حوزه جرائم رایانه ای پرداخته است.

تاریخچه قانون جرائم رایانه ای

بعد از اختراع اینترنت و گسترش آن در میان مردم، مجرمین برای عمل های نابه‌هنجار خود از آن استفاده می کردند. اطلاعات دقیقی از اولین جرم اینترنتی در ایران ثبت نشده، اما اولین باری که از رایانه برای انجام عمل مجرمانه استفاده شد، در سال 1378 یک دانشجوی کامپیوتر به همراه کارگر چاپخانه مرتکب جرم جعل رایانه ای شدند، به این ترتیب که چک های تضمینی را جعل می کردند.

بعدها میزان جریمه های رایانه ای گسترش یافت به شکلی که در سال 1385، 79پرونده در همین موضوع وارد نظام قضایی کشور شد و این مقدار در سال 1388 به 111 پرونده رسید. به همین جهت لازم شد تا در این زمینه قانون گذاری شده و برخی از اعمال، جرم انگاری شود. در ادامه قانون گذار در سال 1388 قانون جرایم رایانه ای را تصویب نمود. جرایمی مانند جعل اسکناس، جعل مدرک تحصیلی، جعل کارت پایان خدمت، و…از جمله جرائم رایانه ای رایج در اوایل دهه هشتاد بودند. تا قبل از تصویب این قانون، در موارد متفرقه به صورت پراکنده به این موضوع پرداخته شده بود. یکی از مثال های آن کلاه برداری و جعل رایانه ای در مواد 67 و 68 قانون تجارت الکترونیک مصوب 1382 بود که با تصویب به این قانون این پراکندگی هماهنگی پیدا کرد.

تقسیم بندی جرایم رایانه ای

قانون جرایم رایانه ای در سال 1388 در ماده 56 تصویب شد، این قانون بر سه بخش، بخش پذیرشده است که هر فصل به چند فصل تقسیم میشود و جرائم و آیین دادرسی رایانه ای را شامل میشود که در این مقاله برای شما قرار داده ایم

بخش یکم

عنوان جریمه ها و مجازات را دارد و شامل جرایم و مجازات های: دسترسی غیر مجاز، شنود غیرقانونی، هک اطلاعات، جرایم علیه صحت و تمامیت داده ها و سامانه های رایانه ای و مخابراتی، سرقت و کلاهبرداری مرتبط با رایانه، علیه عفت و اخلاق عمومی، هتک حیثیت در فضای مجازی و نشر اکاذیب، مسؤلیت کیفری اشخاص، تشدیدمجازات ها و سایر جرائم می شود.

بخش دوم

درباره ی آیین دادرسی جرایم رایانه می باشد که در دو فصل به ترتیب عبارتند از:

فصل اول، شامل صلاحیت دادگاه ها و جمع آوری ادله الکترونیک

فصل دوم، شامل نگهداری داده ها، حفظ فوری داده هاو ارائه داده ها.

بخش سوم

شامل سایر مقررات مربوط به این قانون می شود.

مرجع صالح برای پیگیری به جرائم رایانه ای دادسرای جرائم رایانه ای است.