آخرین بلاگ ها

معرفی وکیل خوب اصفهان

دفتر وکالت اصفهان، به مدیریت بهترین وکیل خوب اصفهان و دارای مدرک پایه یک دادگستری اصفهان با سالها تجربه و پرونده های موفق در دعاوی حقوقی، کیفری و خانوادگی با رعایت اصول حرفه ای داشته اشت.

روش استعلام ازدواج قبلی

امکان دارد مرد و یا زن در مواقع ازدواج، مسائلی را پنهان نمایند از یکدیگر و یا به گفته ای دیگر شخص مقابل خود را فریب دهند که به معنای همان تدلیس در ازدواج است و به همین صورت رضایت او را برای ازدواج جلب نماید. مثل اینکه مرد یا زن ازدواج قبلی خود را مخفی نماید. در این مقاله از موسسه حقوقی اصفهان قصد داریم به این موضوع بپردازیم که نحوه استعلام ازدواج قبلی چگونه ممکن است؟

نحوه استعلام ازدواج قبلی ( گواهی تجرد )

یکی از مواردی که ممکن است عقد نکاح بر مبنای آن منعقد شود، نداشتن سابقه ازدواج مرد یا زن است.با توجه به اینکه ازدواج موقت در شناسنامه شخص درج نمی‌شود، گاهی ممکن است شخص به وسیله جعل یا با اعمال متقلبانه و همچنین با توجه به امکان حذف ازدواج قبلی و طلاق از شناسنامه در دوران عقد، ازدواج قبلی خود را از طرف مقابل پنهان کند. البته برای احراز ازدواج یا عدم ازدواج قبلی شخص، می‌توان درخواست گواهی تجرد کرد.

مدارک مورد نیاز برای استعلام ازدواج قبلی چیست ؟

  •  اصل و تصویر کلیه صفحات شناسنامه
  •  اصل و تصویر کارت شناسایی ملی
  •  پرداخت هزینه طبق تعرفه جاری (پرداخت هزینه فقط در محل تحویل و با ارائه کارت بانکی مقدور می باشد)

دریافت اینترنتی استعلام ازدواج قبلی چگونه است ؟

  • شما می توانید از طریق سامانه ثبت احوال و با کلیک کردن بر دکمه “دریافت خدمت” فرم درخواست را تکمیل و به صورت الکترونیکی برای سازمان ثبت احوال ارسال و شماره پیگیری دریافت نمایید.
  • شما می توانید با استفاده از صفحه “پیگیری” در سامانه و وارد نمودن شماره پیگیری، وضعیت رسیدگی به درخواست خود را پیگیری نمایید.
  • پس از آنکه گواهی تجرد صادر گردید، پیامی مبنی بر صدور آن در صفحه “پیگیری” ظاهر خواهد شد. پس از مشاهده این پیام، می توانید با همراه داشتن مدارک نام برده شده شخصاً ( یا وکیل قانونی با ارائه اصل شناسنامه و وکالتنامه رسمی که منحصراً به اخذ گواهی تجرد در وکالتنامه وی اشاره شده باشد) به اداره کل اسناد امور هویتی ایرانیان خارج از کشور سازمان ثبت احوال کشور مراجعه و گواهی را تحویل بگیرید.
استعلام ازدواج قبلی
استعلام ازدواج قبلی

استعلام ازدواج قبلی چگونه ممکن است ؟

گواهی مذکور فقط به دارنده شناسنامه و با ارائه شناسنامه تحویل داده می شود. همچنین وکیل رسمی شخص با ارائه شناسنامه شخص می تواند گواهی تجرد را دریافت کند.

درحال حاضر استعلام ازدواج قبلی از طریق سایت سازمان ثبت احوال کشور امکان پذیر می باشد. می توان درخواست گواهی تجرد را ثبت نمود و بعداً برای دریافت گواهی به صورت حضوری اقدام نمود.

فریب در ازدواج 

معنای تدلیس در لغت فریب دادن و پنهان کردن است و در اصطلاح حقوقی، مجموعه اعمالی است که موجب فریب طرف معامله شود؛ از جمله پوشاندن عیب یا تظاهر به داشتن صفت خاص. در ازدواج هم ممکن است تدلیس و فریبکاری رخ دهد به نحوی که فرد خود را مجرد معرفی کند و یا بگوید سابقا ازدواجی نداشته ام.

ممکن است هر یک از زن و شوهر یا اطرافیان، خود را دارای تحصیلات عالیه، شغل خاص، جایگاه اجتماعی خاص، داشتن دارایی و اموال و … فریب دهند. این موارد مصداق فریب در ازدواج و تدلیس است.

مواردی هم وجود دارد که زن خود را دوشیزه جلوه می دهد یا مردی ازدواج پیشین خود را پنهان می کند، که همه ی این ها از مصادیق تدلیس است. انجام این رفتارها هم ضمانت اجرای مدنی دارد و هم ضمانت اجرای کیفری که به هر یک از آنها می پردازیم.

ضمانت اجرای مدنی تدلیس در ازدواج

با توجه به ماده 1128 قانون مدنی: اگر در یکی از طرفین صفت خاصی شرط شده و بعد از عقد معلوم شود که طرف مذکور آن صفت را نداشته، طرف مقابل می تواند عقد را فسخ نماید. این صفت ممکن است در عقد تصریح شده باشد یا در توافق طرفین مبنا قرار گرفته باشد. البته تدلیس الزاما باید توسط یکی از زوجین انجام شود تا برای دیگری حق فسخ ایجاد نماید.

ضمانت اجرای مدنی دیگر، مطالبه خسارت است. هر گاه ازدواج بر اثر تدليس باشد، طرفی که فریب خورده مي تواند طبق قواعد مسئولیت مدنی از تدليس کننده مطالبه خسارت كند. چه تدلیس توسط خود فرد انجام شده باشد چه توسط اشخاص ثالث. حتی اگر فرد قصد فسخ ازدواج را داشته باشد هم می تواند خسارت را مطالبه نماید.

اگر مردی در اثر تدليس ، با زني غير باكره به جاي یک دوشیزه ازدواج كند، و به هر دلیلی حق فسخ را اعمال نکند، مي تواند تفاوت بین مهر دوشیزه و زن غیر باکره را به عنوان خسارت از تدليس کننده بگیرد. اگر مرد مهریه را نپرداخته و تدليس كننده خود زن باشد، مي تواند ما به التفاوت را از مهر كسر كند و بقیه را به زن بپردازد .

ضمانت اجرای کیفری تدلیس در ازدواج

تدلیس در ازدواج جرم است. مطابق ماده 647 قانون مجازات اسلامی، اگر هر یک از زوجین پیش از ازدواج، طرف دیگر را به امور واهی از قبیل داشتن تحصیلات عالیه، تمکن مالی، موقعیت اجتماعی، شغل و سمت خاص، تجرد و امثال آن فریب دهد و عقد بر مبنای هر یک از آنها واقع شود، مرتکب به حبس تعزیری از شش ماه تا دو سال محکوم می شود.

تدلیس در صورتی ضمانت اجرای کیفری دارد که خود طرف اقدام به فریب نماید و تدلیسی که توسط اشخاص ثالث مانند مادر داماد انجام می شود، قابل مجازات نیست.

روش استعلام ازدواج قبلی
روش استعلام ازدواج قبلی

آیا می توان نسبت به وضعیت تاهل همسر خود اقدام کرد؟

خیر، جهت گرفتن استعلام وضعیت ازدواج قبلی و گرفتن گواهی تجرد تنها به صاحب شناسنامه تحویل داده می شود.

آیا می توان از همسر خود قبل ازدواج گواهی تجرد درخواست کرد؟

بله منع قانونی برای این کار وجود ندارد. بدین صورت که پیش از ازدواج می توان گواهی تجرد را به عنوان شرط ازدواج از وی درخواست کرد. شما حتی می توانید شرط مجرد بودن را در سند ازدواج قید کنید که اگر در آینده مشخص شد که فرد سابقا ازدواجی داشته است ، می توانید نسبت به تدلیس از فرد شکایت کنید.

آیا امکان استعلام ازدواج موقت قبلی وجود دارد؟

در خصوص استعلام صیغه موقت لازم است بدانید ثبت صیغه موقت ،در شناسنامه اجباری نیست. از همین رو ممکن است این ازدواج ثبت نشده باشد . در نتیجه امکان استعلام گرفتن آن وجود ندارد. اما در صورتی که ازدواج موقت در محضر ثبت شده باشد، می توان استعلام کرد و گواهی تجرد به صاحب شناسنامه تحویل داده می شود.

نکته مهم دیگر : حتی اگر ازدواج موقت ثبت نشده باشد و یکی از زوجین این موضوع را مخفی کرده باشد ، همچنان شامل فریب در ازدواج است.

چگونه استعلام ازدواج بگیریم ؟

استعلام آنلاین ازدواج قبلی فقط از طریق خود فرد امکان پذیر است و به جر خود فرد کسی نمی تواند این موضوع را استعلام بگیرد.

استعلام آنلاین ثبت طلاق با کدملی ممکن است؟

پس از ثبت اطلاعات فرد مورد در سامانه ثبت احوال،درخواست صدور گواهی تجرد ثبت شده و برای دریافت این گواهی صاحب شناسنامه با در دست داشتن اصل شناسنامه، و یا وکیل قانونی با ارائه اصل شناسنامه و وکالتنامه رسمی که منحصراً به اخذ گواهی تجرد در وکالتنامه وی اشاره شده باشد می تواند پاسخ استعلام را دریافت نماید.

برای دریافت مشاوره با بهترین وکیل اصفهان از دفتر وکالت اصفهان با ما در تماس باشید.

منبع